Klassiskt & Asiatiskt
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 9-11 december 2020
Nr. 408 Helmer Osslund (1866‑1938). ”Höstdag vid Stora Sjöfallet”. Signerad Helmer Osslund. Olja på smörpapper lagt på pannå, 41 x 85,5 cm.
Utförd år 1918.
Med påskrift a tergo: ”Tillhör Erik Osslund”, ”No 10 Höstdag vid Sjöfallet (Nieras)” samt ”(1918)”.
300.000 – 400.000 SEK
€ 29.000 – 39.000
Konstnärens son Erik Osslund.
Nordén Auktioner, Stockholm, 21 november 1996, kat. nr. 12.
Åmells konsthandel, Stockholm.
En värmländsk industrifamiljs samling, förvärvad av ovanstående.
Carnegie Institute, Pittsburgh, USA, ”The 1937 International Exhibition”, 1937.
Skånes museum, Lund, ”Retrospektiv Osslundutställning”, mars 1946.
Värmlands museum, Karlstad, ”Retrospektiv Osslundutställnng”, april 1946.
Sollefteå, ”Osslundutställningen”, 1957, nr. 31.
Skövde, 1960.
Nationalmuseum, Stockholm, ”Helmer Osslund – Norrlands målare”, 1971, kat. nr. 193.
Nils Palmgren & Herje Granberg, Helmer Osslund, 1952, avbildad s. 78.
Hösten var Helmer Osslunds bästa årstid, det var under dessa veckor han i naturens koloristiska crescendo skapade sina främsta alster. Med en nationell stolthet var det i våra ensliga nordligaste breddgrader han fann en storslagenhet värdig att fullkomligen hänge sig åt. Ingen har som Osslund tolkat vår svenska naturs innersta väsen.
Det eviga sökandet såg Osslund som någonting självklart för en sann konstnär. Hans levnadstecknare har beskrivit hur han bland annat rådde den unge Leander Engström att söka sig från Sundsvall, där de båda för första gången möttes: ”En man, som, skall bli konstnär, måste ut och lufta på sig, annars dör konstnärsämnet inom honom … Konst är kamp, ensamhet, köld och svält, umbäranden i alla riktningar. Endast den, som offrar något, kan vinna något.” Det var en man av erfarenhet som talade, allt detta väl beprövat av Osslund själv.
I auktionens panorama ”Höstdag vid Stora Sjöfallet” fullkomligt glöder landskapet av höstens varmaste färger. I förgrunden syns kraftfullt röda buskage och toner av orange med en svart-vit björkstam som stiger mot skyn. Bakom, sjön i en kall blågrå ton och ur den stiger det väldiga bergsmassivet Nieras upp. Det majestätiska Stora Sjöfallet i Lappland är en förtrollande vacker plats som lockar sin konstnär till förevigandet i det svenskaste av hjärtan.
Lappland kom att för Helmer Osslund bli en speciell och betydelsefull plats. Ett motiv som ständigt lockade till vidare måleriska utforskningar och nya tolkningar av denna naturens förlovade plats. År 1905 kom Osslund för första gången till Lappland. Nog hade han anat att här fanns en särskild magi och under hela livet skulle han återvända och fortsätta fascineras av de vida vyerna i detta mytomspunna landskap. Särskilt var det under polarhösten – när det braskande färgspelets skönhet nästintill förhäxade honom, som hans måleri vann nya höjder.
Vägen till Lappland var för Osslund både lång och inte alltid enkel. Vägskälen i hans liv var många och han har av eftervärlden beskrivits som en person som aldrig stannade länge på en plats utan hela tiden sökte sig vidare. Efter resor i såväl USA som Europa fann Osslund i stället i sitt hemland, i det svenskaste av vår natur, det han letade efter. I Paris hade Osslund bland annat under några veckor studerat för fransmannen Paul Gauguin, en förebild med vilkens konstnärliga kvaliteter Osslund ofta sägs ha inspirerats av och jämförs med. Lappland blev för Osslund vad Tahiti blev för Gauguin – det mest exotiska och genuina vår värld har att erbjuda.
Lappland öppnade dörren till en ny, ännu outforskad del av Osslunds konstnärskap. Länge hade han drömt om att få besöka våra nordligaste breddgrader men väntat på rätt tillfälle. Först när han som konstnär kände att erfarenheten var honom mogen, var det så dags. Att Sverige är ett exotiskt land är måhända lätt att glömma, men Osslund visar oss tydligt detta självklara faktum. Här besjälas det svenskaste av natur, här briljerar en av vårt lands främsta kolorister.