Klassiskt & Asiatiskt
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 9-11 december 2020
Nr. 374 Helmer Osslund (1866‑1938). ”Åreskutan från Kall”. Signerad Helmer Osslund. Olja på duk, 75,5 x 150,5 cm.
Jämför med ”Sommarafton vid Kallsjön” från 1911, olja på duk, 61,5 x 81,5 cm, i Nationalmuseums samlingar, inv. nr. NM 6694.
1.000.000 – 1.500.000 SEK
€ 98.000 – 146.000
Textildirektör Knut Jansson (1884‑1947), Borås.
Därefter genom arv till brorsonen Kyrkoherde Heribert Jansson (1919‑1996), Svenska Victoriaförsamlingen, Berlin, Tyskland.
Därefter genom arv till nuvarande ägare.
Möjligen Konstakademien, ”Helmer Osslund – Retrospektiv utställning”, 1938, kat. nr. 224 ”Åreskutan”.
Helmer Osslund var en äventyrare. Han gjorde allt för konsten, levde under synnerligen knapra och ansträngda förhållanden, isolerade sig ofta i obygden, lärde känna naturens innersta väsen och blev vår främsta uttolkare av den. Som konstnär passar han inte i något särskilt fack, han tillhörde aldrig heller några grupperingar. Han var särlingen som sökte och fann, lika djärv, modig och storslagen som sina målningar.
Ambitionen förde honom genom livet på många vägar i olika riktningar. Efter studentexamen i Umeå följde han i många andra svenskars spår och begav sig till Amerika – drömmarnas land där ingenting var omöjligt. Knappt ett år stannade han, livet i det stora landet var ingen dans på rosor, men erfarenheten gjorde honom desto rikare. Han skulle under hela livet bära med sig amerikanernas intensiva arbetsglädje, respekt för kunnande och lättsamma inställning. Det är efter återkomsten till hemlandet som de konstnärliga drömmarna börjar forma sig. Han bosätter sig i Stockholm, studerar vid den Högre Konstindustriella skolan om kvällarna och anställs snart som dekoratör på Gustavsbergs porslinsfabrik där han blir kvar under flera år. Under en sommarvecka i Visby kommer han så i kontakt med Richard Bergh och Hanna och Georg Pauli, några av Konstnärsförbundets mest tongivande medlemmar. Uppmuntrad av dessa förstår han så att han måste följa sitt kall, han säger därför upp sin fasta anställning och beger sig som 27-åring till Paris.
I Paris sög han i sig av allt vad staden hade att erbjuda. Det franska avantgardets metropol var en smältdegel av konst och inspirationen var oändlig. Med ”svenskarna” stötte han självklart också ihop, men eftersom ”de målade i flock, och de söpo i flock” sökte han sig hellre till amerikanska klubben där han kände sig mer hemma, det var också nu han ändrade stavningen av sitt namn från Åslund till Osslund. Men levernet var hårt, kallt och kassan snart tom. Av en vän fick han så tips om en annan skola som var billigare, han installerade sig en eftermiddag och frågade så vem läraren var. Paul Gauguin blev svaret och till brodern Elis skriver Osslund den 2 februari 1894: ”Jag studerar för en fransk målare som heter Gauguin. Han är gift med en danska, har rest tror jag öfver allt, bland annat äv. i Sverige, Japan och Taghiti, har nyss haft en separatutställning i Belgien o en här i Paris som jag dock ej hann få se, samt är mycket sjelvständig o. originell målare. Målar lifligt o. färgrikt, fast med fritt iakttagande af färgvalörerna o. tycks vara en bland de få verkligt ursprungliga målare som Frankrike för närvarande eger.”
Väl hemma i Sverige igen blir det så här som han finner sig tillrätta och låter sitt konstnärskap blomma ut. I de norrländska landskapen reser han under åren runt, bor en tid i en ort och flyttar sedan vidare till nästa. Till vissa platser återvänder han och utvecklar måleriet, vrider på perspektivet och målar under dygnets olika timmar. I auktionens hänförande bild över Åreskutan har Osslund fångat det skimrande norrländska ljuset en vårvinterdag. På fjället ligger snön fortfarande kvar efter den kalla vintern men naturen har börjat återfå sin varma grönska. I fjällsjön nedanför speglas bergen i smältvattnet, och det råder ett lugn i målningen som endast Osslund med sin magiska penselföring kan återskapa. Att det ännu är tidigt på året anas också genom solens låga position, vars strålar möter fjällens sluttning och får snön att lysa. Till trakterna kring Åre i västra Jämtland kom konstnären att återvända till flera gånger under sin livstid och just Åreskutans mäktiga fjäll målade han gärna under olika årstider. Med sin omisskännliga blick för den svenska naturens skönhet intar Helmer Osslund en självklar plats som en av våra främsta landskapsskildrare.