Logga in

helmer osslund (1866-1938)

”Ångermanälven mot Näsåker”


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 9-11 december 2020


Nr. 391 Helmer Osslund (1866‑1938). ”Ångermanälven mot Näsåker”. Signerad Helmer Osslund. Olja på smörpapper lagt på pannå, 83,5 x 156 cm.

Utförd omkring år 1925.

UTROP

1.500.000 – 2.000.000 SEK
€ 146.000 – 195.000

PROVENIENS

Birgit och Gunnar Turesson, Änggården, Hammarö.
Max Skaj, Skajs Konst- & Antikhandel, Stockholm.
Svensk privatsamling, förvärvad år 1975 av ovanstående.

UTSTÄLLD

Konstakademien, Stockholm, ”Helmer Osslund – Retrospektiv utställning”, 1938, kat. nr. 290.
Nationalmuseum, Stockholm, ”Helmer Osslund – Norrlands målare”, 1971, kat. nr. 266.


Fokus

Helmer Osslund – på upptäcktsfärd i ett färgsprakande Norrland

I en sprakande färgprakt blir det svenskaste av svenska landskap en exotisk symfoni att hänföras av. Höstens varma vindar viner och vattnet forsar fram och brusar i Ångermanälven. De höstfärgade lövens doft tillsammans med älvens blåa toner och björkens orange-röda färg triggar igång ens sinnen. Den som komponerat denna intagande bild är ingen mindre än norrlandsmålaren framför alla – Helmer Osslund.

Verksam under en tid då konstnärer fångade bilder från olika geografiska områden, framgår det tydligt var Helmer Osslund satte ner sin artistiska fana. Där Carl Wilhelmson fångade västkusten, Eugène Jansson sitt Stockholm, Carl Larsson och Anders Zorn Dalarna, så kvarstår Osslund som de norrländska viddernas okrönte konung. År 1898 hade Osslund funnit sitt hjärtas och konsts sanna hemvist i mötet med Norrlands fjällmassiv och de storslagna vildmarksvidderna. Detta blev startskottet för Osslunds artistiska upptäcktsfärd i det svenska landskapet som kom att uppta resten av hans liv, och det är i dessa, av konstnärsgeografins oupptäckta utkanter, som hans dynamiskt uttrycksfulla landskapskonst har tillblivit. Han var ständigt på jakt, ständigt sökande efter ny inspiration, nya lärdomar, nya impulser och konstnärens månadslånga målarvandringar i de norrländska ödemarkerna omfattade allt från Nordingrå i söder till Torne träsk i norr.

I Ångermanland hittar man ett av norra Europas största hällristningsområden vid Nämforsen i Näsåker. Kanske var det dessa stenåldersbilder som lockade Helmer Osslund till platsen, men väl där var det omgivningarna och naturen som triggade konstnären att fatta penseln. Placerad just ovanför forsen har Osslund i de allra klaraste av färger avbildat det mäktiga landskapet. Han arbetade ofta med samma motiv i olika versioner och vidareutvecklade kompositionerna under åren. Ångermanälvens slingrande genom det mjukt böljande landskapet återfinns i ett flertal verk av Osslund, även i hans grafiska produktion, men är sällan skådad i den monumentala storlek som återfinns i auktionens verk.

I Paris hade han lärt sig att måla på smörpapper, ett material han uppskattade inte bara för att det var synnerligen prisvärt och enkelt att bära med sig på fjället, utan även för att oljefärgerna här kom mer till sin rätt. Ark efter ark arbetade han sig fram och byggde på detta sätt upp sina kompositioner. Väl hemma i ateljén monterade han upp dem och fyllde i skarvarna. Därefter kunde han ibland måla upp motiven i större versioner på duk och successivt låta motiven utvecklas. Auktionens målning som är just målad med tjocka penseldrag på smörpapper lagt på pannå är tillkommen vid mitten av 20-talet, under en period som av hans levnadstecknare beskrivs på följande sätt: ”Det är en ålderdomsstil som utbildas, men en sådan av ovanlig klarhet, klingande och måleriskt medveten. Ja, en del av vad konstnären under denna tid åstadkom hör utan tvivel till det mest visionära i hans verk och det konstnärligt haltfullaste. I de bästa tavlorna från denna tid finns en naturlig syntes av hela hans gärning som målare.”

På sina långa vandringar i naturen fann han att belöningen låg i de vidsträckta vyer som öppnade sig framför honom, i dess storslagna överdådighet fann han de motiv som skulle bli till målningar som för alltid kommer att höra till de mest tongivande inom det svenska landskapsmåleriet. Det står klart att det var hösten som var Osslunds favoritårstid. Det valörspel som naturens färgskiftningar bjöd på stimulerade hans sinne och otaliga är tolkningarna av höstens färgsprakande toner. Förutom hösten var vattnet också ett återkommande tema hos Osslund; sjöar, kuster, älvar och forsar flyter fram som en röd tråd genom hans konstnärskap. Som ingen annan har Osslund tagit sig an det norrländska landskapets natur och genom sina penslar sjungit dess lovsång.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Julia Unge Sörling

Intendent

Klassisk och äldre konst
Tel: 0701-08 14 08
sorling@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information