Logga in

Gustaf Fjaestad (1868‑1948)

Vinterlandskap från Norge


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 8-10 december 2021


Nr. 156 Gustaf Fjaestad (1868‑1948). Vinterlandskap från Norge. Signerad och daterad G Fjaestad Gudbrandsdalen 30. Olja på pannå, 112 x 103 cm.

UTROP

175.000 – 200.000 SEK
€ 18.000 – 20.000

PROVENIENS

Bukowskis, Stockholm, 26‑29 april 1982, kat. nr. 51.


Fokus

Fjaestads norska vinterlandskap

Gustaf Fjaestads konstnärskap är som en lovsång till vinterlandskapet. Vid förra sekelskiftet rådde en vurm för det genuint nordiska, en nyupptäckt värme för det som vi uppe i Norden hade att erbjuda och en insikt i att detta var någonting exotiskt i sig. Att känna igen sig i det gnistrande vinterlandskapet är inte svårt. Det är här som naturen med sin egen pensel, palett och duk skapar den vackraste av tavlor. Kung Bore i all sin prakt. Att se den, uppleva den, ta den till sig och i sin tur lyckas återskapa och förmedla den har ingen lyckats med som Gustaf Fjaestad.

Men detta är inte heller bara en naturalistisk avbild av ett landskap. Detta är också ett måleri som banar väg för nya tider. Som andas modernism fastän den ännu inte nått fram, men där linjernas mjuka, böljande spel och former placerar oss i jugendstilens brytningspunkt. Ett måleri där det traditionsbundna, akademiska och realistiska har fått lämna plats för någonting nytt. Gustaf Fjaestad samlade en grupp konstnärer omkring sig vid sjön Racken i Värmland: Rackstadgruppen, bestående av bland andra Björn Ahlgrensson, Fritz Lindström och Bror Lindh, kom att bli en grupp konstnärer med en särpräglad stil och formspråk.

Gustaf Fjaestad, även kallad ”Rimfrostens mästare”, var ursprungligen från Stockholm. Han studerade vid Konstakademien och var bland annat medhjälpare till Bruno Liljefors vid skapandet av Biologiska museet på Djurgården, därefter fick han såväl Liljefors som Carl Larsson som sina handledare. Fjaestad var en mångkonstnär med flera strängar på sin lyra. Vid sidan av måleriet har han även formgivit möbler, textilier, konstsmide och faktiskt även byggt fioler. Han var också en mycket talangfull idrottsman och tillhörde eliten inom skridskoåkning såväl som cykling.

Auktionens målning ”Vinterlandskap från Norge” från 1930 visar ett utsnitt ur en gnistrande vinterdag i Gudbrandsdalen. Bakom den just frusna sjön reser sig ett bergsmassiv. I förgrunden, på vår sida stranden, syns ett snötäckt tak med stilla rök som stiger ur en skorsten – en förnimmelse om människans närvaro. Med speglingarna som skapas på sjöns yta skapas en spännande kontrast som bygger ännu mer djup i landskapet. I överkant syns grenar med röda, lysande kottar som ramar in bilden. Japonismen hade vid 1800-talets slut och kring sekelskiftet dragit in som en frisk fläkt hos konstnärerna som tog efter den japanska traditionen, synligt i deras användning av perspektiv och utsnitt. I ”Vinterlandskap från Norge” är just grenen med kottar och det snäva utsnittet exempel på hur även Fjaestad fallit för dessa influenser. 

Gustaf Fjaestad kan ses som en självständig avantgardist från början till slutet av sin konstnärskarriär. Fjaestad var totalt ointresserad av att ägna sin konst åt stilar som förvanskade naturen. Stilar som kubism, surrealism och dadaism var riktningar som lockade andra svenska konstnärer, men dessa undveks minutiöst av Fjaestad. Han ville måla naturen som den uppenbarade sig för honom, med ett djupare dolt budskap. Auktionens målning är slående på många sätt. Inte många målningar känns så långt från stilar och ideal som denna kärleksförklaring till naturen och vinterlandskapet. För få har genom historien så väl som Gustaf Fjaestad fångat vår längtan till den obefläckade vackra nordiska naturen och i synnerhet det omfamnande vinterlandskapet.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Julia Unge Sörling

Intendent

Klassisk och äldre konst
Tel: 0701-08 14 08
sorling@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information