Till katalogerna
Internationell Kvalitetsauktion
11 – 14 juni 2024 »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 11 – 14 juni 2024
Nr 771 Gustaf Fjaestad (1868‑1948). ”Vinterbäck”. Signerad G Fjaestad. Olja på duk, 86 x 110 cm.
500.000 – 700.000 SEK
€ 43.000 – 60.000
D. Börjessons konsthandel, Göteborg.
Svensk privatsamling, förvärvad den 8 februari 1946 från ovanstående.
Därefter genom arv inom familjen.
Den okrönte kungen av vinterskildringar är ett hyllningsepitet som Gustaf Fjaestad i allra högsta grad gör sig förtjänt av. Snöns gnistrande, dess mjuka och samtidigt hårda yta, i ett spektrum av färger är sannerligen en utmaning att avbilda och Fjaestad gör det inte bara med teknisk fulländning utan med en briljans som få kan mäta sig med.
Gustaf Fjaestad tycks inte ha skytt en utmaning, tvärtom. Var det inte ute i skidspåren så var det på duken han hade ställt upp på sitt staffli. Auktionens utsökta vinterbild är en uppvisning i hela konstnärens bredd. Här rinner den stilla bäcken genom vinterlandskapet. Det mjuka snötäcket har svept över marken och ligger tjock. Vattenytan krusas av en stilla bris. Skuggorna faller i djupa kontraster. Den snötyngda grenen ramar in från höger. Det är ett snävt perspektiv, utan horisont. Effektfullt, raffinerat och imponerande. Jugendtidens böljande organiska former tar sig in i hans bilder, i strandkanter, trädstammar och grenverk och oftast är kompositionerna uppbyggda i olika bildplan med en tydlig förgrund och djupverkan. Att Gustaf Fjaestad sedan länge fängslat sin publik är ett faktum, vad som under de senare åren blivit allt tydligare är också ett förnyat intresse från den internationella publiken som fascineras av det skandinaviska naturundret och hans storslagna skildringar av dess prakt. Kärleken till det okonstlade segrar och så gör även Gustaf Fjaestad.
I de värmländska skogarna finns sjön Racken. Den har kommit att ge namn åt en grupp konstnärer som samlades kring paret Gustaf och Maja Fjaestad som slagit sig ned där. Rackstadgruppen, bestående av bland andra Björn Ahlgrensson, Fritz Lindström och Bror Lindh kom att bli en grupp konstnärer med en särpräglad stil och formspråk. I Rackens omgivningar fann konstnärerna sina motiv – naturen i all dess prakt och skönhet. Sommarbilderna är mer ovanliga i Fjaestads produktion, det var som att kung Bore hade honom i sina klor och där han trivdes som bäst i sitt konstnärliga uttryck och motivkrets. Det är också landskapen i vinterskrud som är hans mest älskade och eftertraktade.
Ibland syns den mänskliga närvaron i Fjaestads vinterbilder i form av skidspår i snön, en plogad väg eller en uppdragen eka i strandkanten. I auktionens målning är människan långt bort, endast naturens orörda skönhet och storslagenhet gör sig gällande. Men detta är inte heller bara en naturalistisk avbild av ett landskap. Detta är också ett måleri som banar väg för nya tider. Som andas modernism fastän den ännu inte nått fram, men där linjernas mjuka, böljande spel och former placerar oss i jugendstilens brytningstid.
Fjaestad ville måla naturen som den uppenbarade sig för honom med ett djupare dolt budskap. De andliga sökarna under sekelskiftet uppfattade naturen som närbesläktad med anden och det genomsyras i allra högsta grad i Fjaestads konst. Auktionens målning är slående på många sätt. I denna kärleksförklaring till naturen och vinterlandskapet har Gustaf Fjaestad fångat vår längtan till den obefläckade vackra svenska naturen och i synnerhet det omfamnande vinterlandskapet. I ett djärvt utsnitt möter vi en härligt gnistrande vinterdag. ■