Auktion: Klassiskt
Till katalogen
Klubbad för 360.000 kr vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 16-18 juni 2020
Nr. 124 Gustaf Fjaestad (1868‑1948) Fruset vatten. Signerad och daterad G Fjaestad 26. Olja på duk, 76 x 117 cm.
300.000 – 400.000 SEK
€ 28.000 – 38.000
Gustaf Fjaestads konstnärskap är som en lovsång till det svenska landskapet. Vid förra sekelskiftet rådde en vurm för det genuint svenska, en nyupptäckt för det som vårt eget land hade att erbjuda och en insikt i att detta var någonting exotiskt i sig. Att känna igen sig i det gnistrande vinterlandskapet är inte svårt. Det är här som naturen med sin egen pensel, palett och duk skapar den vackraste av tavlor. Kung Bore i all sin prakt. Att se den, uppleva den, ta den till sig och i sin tur lyckas återskapa och förmedla den har ingen lyckats med som Gustaf Fjaestad.
Men detta är inte heller bara en naturalistisk avbild av ett landskap. Detta är också ett måleri som banar väg för nya tider. Som andas modernism fastän den ännu inte nått fram, men där linjernas mjuka, böljande spel och former placerar oss i jugendstilens brytningstid. Ett måleri där det traditionsbundna, akademiska och realistiska har fått lämna plats för någonting nytt. Gustaf Fjaestad samlade en grupp konstnärer omkring sig vid sjön Racken i Värmland: Rackstadgruppen, bestående av bland andra Björn Ahlgrensson, Fritz Lindström och Bror Lindh som kom att bli en gruppering konstnärer med en särpräglad stil och formspråk.
Gustaf Fjaestad, även kallad ”Rimfrostens mästare”, var ursprungligen från Stockholm. Han studerade vid akademien och var bland annat medhjälpare till Bruno Liljefors vid skapandet av Biologiska museet på Djurgården, därefter fick han såväl Liljefors som Carl Larsson som sina handledare. Gustaf Fjaestad var en mångkonstnär med flera strängar på sin lyra. Vid sidan av måleriet har han även formgivit möbler, textilier, konstsmide och faktiskt även byggt fioler. Han var också en mycket talangfull idrottsman och tillhörde eliten på såväl skridskor som cykel.
Auktionens målning ”Fruset vatten” från 1926 visar ett utsnitt ur en gnistrande vinterdag. Den just frusna sjön kantas av en snömjuk vass i bakgrunden liksom snötäckta spindelben av uppstickande vasstrån i förgrunden som skapar en kontrast till den mörka isens hårda men bräckliga yta. En virvlande snödans har lämnat böjda spår på isen. Några härliga vinterstrålar faller in i bilden och reflekterar inte bara solens värme utan också Gustaf Fjaestad i sitt esse.
Det finns ofta samband i Fjaestads konst som samspelar med teosofins filosofi, en lära som han flitigt följde. Auktionens utsökta målning “Fruset vatten” visar prov på sådana intressanta samband. Den kraftigt beskurna bakgrunden med snötyngd växtlighet där det långa perspektivet har negligerats är ett exempel på Fjaestads andliga sökande i konsten. Fjaestads konturer av trädets grenar i vänster del skapar vibration och bjuder in till ett intressant spel med målningens perspektiv. Denna komposition är återkommande i Fjaestads vinterbilder och bör tolkas som en längtan till en värld som ligger bortom det vi med enklaste medel kan nå, en syn på livet och ett sökande om oändligheten och evigheten. De andliga sökarna under sekelskiftet uppfattade naturen som närbesläktad med anden och det genomsyras i allra högsta grad i Fjaestads konst.
Gustaf Fjaestad kan ses som en självständig avantgardist från början till slut av sin konstnärskarriär. Fjaestad var totalt ointresserad av att ägna sin konst åt stilar som förvanskade naturen. Stilar som kubism, surrealism och dadaism var riktningar som lockade andra svenska konstnärer, men dessa undveks minutiöst av Fjaestad. Han ville måla naturen som den uppenbarade sig för honom med ett djupare dolt budskap. Auktionens målning är slående på många sätt. Inte många målningar känns så långt från stilar och ideal som denna kärleksförklaring till naturen och vinterlandskapet i det värmländska landskapet kring sjön Racken. För få har genom historien så väl som Gustaf Fjaestad fångat vår längtan till den obefläckade vackra svenska naturen och i synnerhet det omfamnande vinterlandskapet.