Modern & Samtida konst + Design
Till katalogen »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 10 – 12 maj 2023
Nr 865 Ernst Billgren (född 1957). ”Makalös nedmontering”. Monogramsignerad EB. Olja på pannå, 204 x 265 cm (inklusive tillhörande originalram med glasmosaik).
600.000 – 800.000 SEK
€ 53.000 – 71.000
Galleri Lars Bohman, Stockholm.
Svensk privatsamling.
Galleri Lars Bohman, Stockholm, ”Tjyvar”, 2 september-1 oktober 2006.
Galleri Lars Bohman, utställningskatalog till Ernst Billgren – Tjyvar, 2006, avbildad helsida s. 22.
Med en unik förmåga att sammanföra fantasi med verklighet lämnar Ernst Billgren få oberörda och intar en särskild position inom den svenska samtidskonsten. Genom en mångsidighet som få människor delar lämnar Billgren avtryck inom de flesta kulturbranscher och har blivit erkänd i Sverige både som målare, grafiker, skulptör, författare, debattör och film- och scenkonstnär. I Billgrens lekfulla bilder är gränserna upplösta och djur och växter välkomnas in i vackra inomhusinteriörer och finrum, miljöer som i verkligheten endast existerar i människans värld. Den monumentala målningen ”Makalös nedmontering” är ett nyckelverk i Ernst Billgrens produktion och med en sanslös precision och detaljrikedom förflyttas vi med ens in i hans förtrollande värld.
Redan tidigt revolutionerade Ernst Billgren mot begreppet ”god konst” och dess innebörd för konstnärens fria skapande. ”Jag blev känd som en rebell helt enkelt för att jag vägrade att revoltera. Jag ville inte acceptera att konst måste se ut på ett visst sätt och ha en viss betydelse; sjuttiotalets krav på politiska ställningstagande inom konst var fortfarande helt dominerande på konstskolorna och det var inget som roade mig. Helt opolitisk har jag aldrig varit, men jag har intresserat mig mer för hur politik ser ut, snarare än vad det representerar.” Istället för att följa den traditionella strömmen valde Billgren att sammanföra skilda världar med en färgstark palett och ett lekfullt sinne, bilder som ömsom roar, ömsom fascinerar betraktaren. Djuren blev redan tidigt viktiga inslag i Billgrens bildvärld och vi finner ofta rådjur, rävar, björnar och fåglar i hans drömlika världar och på ett mästerligt vis lyckas Billgren förena djurens tillvaro med människans. Ofta syns djuren påklädda i människans hem och interiörer, långt utanför skogens vrå. Billgren sätter dem i ett nytt sammanhang och väcker frågor utan att alltid ge oss svar. I en mycket uppmärksammad och hyllad utställning på Galleri Lars Bohman i Stockholm år 2006 visade Ernst Billgren ett flertal fantasifulla verk där just djuren stod i centrum. Under namnet ”Tjyvar” välkomnades betraktarna in i hans besynnerliga och fascinerande värld där allt tycks upp och ner men ändå så självklart. När den grafiska portföljen under samma namn utkom 2007 kommenterade Billgren: ”Som en tjuv om natten tar sig naturen in i våra hem utan att först knacka på dörren på samma sätt som vi en gång i tiden tog över naturen fällde dess träd grävde hål i bergen och stal skogens invånare står den nu och stampar i våra förstugor för ett återbesök. Vad gör de här? Vad ska de ta med sig? Som tjyvar mitt på eftermiddagen har djuren klätt sig i sina finaste kläder för att ta tillbaka det som de uppfattar som sitt och kan lägga vantarna på. Dags att fly in i skogen?”.
Ernst Billgren arbetar med stor hantverksskicklighet med en rad olika tekniker och material. Auktionens konstverk pryds av en imponerande ram med infattningar i mosaik, en teknik som Billgren ofta återkommer till och som kännetecknar flera av hans viktigaste verk. Motivet till auktionens målning lämnar spår med titeln ”Makalös nedmontering”, som för tankarna till Jakob De la Gardies fantastiska palats Makalös, som uppfördes 1635-43 på platsen för nuvarande Karl XII:s torg i Stockholm. Palatset, som vid tiden var Sveriges mest omtalade palats och ett av Nordens rikast utsmyckade privatpalats, inhyste 1793-1825 en teater. Under en föreställning av Kotzebues drama ”Redlighetens seger över förtalet” den 24 november 1825 uppmärksammades röklukt och publiken uppmanades att utrymma palatset. Alla åskådare klarade sig oskadda, men palatset kunde tyvärr inte räddas och när branden var släckt återstod endast ruiner av den vackra fasaden. Denna dramatiska händelse i svensk historia har skildrats av åtskilliga konstnärer genom åren både i tryck och måleri och i auktionens målning ger Billgren en samtida skildring. Ruinerna stod kvar i några år efter branden men förvärvades slutligen av en byggmästare som lät montera ner alla kvarvarande rester. Referensen till palatset Makalös återkommer i titeln till en annan av Billgrens utställningar från 2007 som visades på Läckö slott – ”Makalös inspiration”. I Billgrens målning är det djuren som återigen spelar den centrala rollen. Sällskapet verkar under djup koncentration upptagna med att plocka bort tegelstenar från en husfasad. Gluggar i väggen vittnar om fönster som snart är ett minne blott och i bakgrunden tornar ståtliga palatsbyggnader, kanske en erinran om palatsets dignitet och storlek. Djuren är elegant utsmyckade i detaljrika klädnader och tygerna i sammet och siden glittrar i solljuset. I ”Makalös nedmontering” ryms alla Ernst Billgrens stilistiska drag och målningen tar oss med på en förtrollande resa tillbaka i tiden. Gränserna suddas ut och här möter samtid dåtid på det mest häpnadsväckande vis. ■