Modern & Samtida konst + Design
Till katalogen »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 8 – 10 november 2023
Nr 626 Erik Olson (1901‑1986). ”Kvinna och kruka”. Signerad och daterad Erik Olson 1928. Olja på duk, 43,5 x 43 cm.
1.200.000 – 1.500.000 SEK
€ 104.000 – 130.000
Beijers Auktioner, Stockholm, 4 december 1989, kat. nr 246.
Möjligen utställd Göteborgs konsthall, ”Gösta Adrian-Nilsson, Christian Berg, Otto Carlsund, Erik Olson – Målningar, teckningar och skulptur”, 20 oktober-5 november 1928.
Halmstadsutställningen, Halmstad, 1929, kat. nr 16.
Sven-Harrys konstmuseum, Stockholm, Konst+Maskin. Utmanarna under 1920-talet, 1 april-24 september 2023, kat. nr 79.
Anders Wahlberg, Konst+Maskin. Utmanarna under 1920-talet, upptagen i verkförteckningen s. 152 samt avbildad helsida s. 79.
Erik Olsons framfart i 1920-talets Paris tog sig uttryck i en enastående förening av kubismens uppbrutna former och surrealismens drömska tillvaro. I de färgstarka och eleganta kompositionerna som tillkom under decenniets sista år briljerar han med en nyvunnen skaparglädje och utsökt precision, attribut som lyser med sin närvaro i auktionens ”Kvinna och kruka” från 1928. I Paris blev Erik ett med konsten och han omfamnade staden med hela sin uppenbarelse. Åren i den franska huvudstaden lade grunden för Erik Olsons position som en av de viktigaste svenska konstnärerna av sin tid och hans raffinerade målningar från det sena 1920-talet hör till hans allra mest hyllade.
I februari månad år 1924 kunde Erik Olson och kusinen Waldemar Lorentzon äntligen resa till Paris för första gången. En resa som var mycket efterlängtad, de båda unga konstnärerna från Halmstad hade länge drömt om att ge sig ut i världen och pröva sina vingar och äntligen hade de lyckats samla ihop en tillräcklig reskassa. Eriks bror Axel hade ett par år tidigare rest till Berlin och tagit starka intryck av den konstnärliga frigörelse som där inspirerade, men kanske särskilt mötena med GAN som kom att bli något av en fadersfigur för dem. I GAN fann de en förebild och han lockade dem till den franska metropolen som var alla möjligheters stad. Väl framme knackade de på dörren hos GAN som bodde i Montparnasse på 86 rue Nôtre-Dame-des-Champs. De blev väl emottagna och snart ordnade GAN så att Erik och Waldemar fick möjlighet att överta skulptören Arvid Källströms två rum i huset och i samma stund befann de sig mitt i den moderna konstens epicentrum. I samma byggnad hade även paret Grünewald sin ateljé, kompositören och konstnären Gösta Nystroem sin bostad men framförallt var det också här som mästaren Fernand Léger arbetade. I gatuplanet hade han nyss öppnat sin målarskola Académie Moderne där Erik och Walle välkomnades och därmed kom att tillhöra Légers allra första elevkrets. För de två lyckliga ynglingarna var förstås intrycken av avantgardets mecka överväldigande och till sin mecenat skriver Waldemar Lorentzon passionerat: ”Alla samlas på Café de la Rotonde, vilket ligger i omedelbar närhet… Det är oerhört intressant att sitta här och studera alla dessa hundrade typer, vilka i sin artistfåfänga verka löjliga… men vid vilka jag snart vande mig emedan de å andra sidan skapa den originella stämningen. Här synes amerikanska dollarkungar och dollarprinsessor, vilka senare äro starkt sminkade och tuschade på parisermode, för att roa sig…” Léger ställde ut med sina skandinaviska elever i oktober 1924 och intresset var stort. Utställningen lovordades och besöktes av flera andra svenska konstnärer som befann sig i Paris. I ett brev berättade Erik om den uppsluppna middagen efter utställningen: “Där söps, där dansades och glädjen stod högt i tak. Ryskan Wassiljeff dansade solo, Grünewald svävade omkring som en stolt konung och Dardels härliga personlighet gjorde hela natten till en av de mest angenäma jag haft.”
Efter en resa till Italien och därefter en period hemma i Halmstad återvände Erik Olson äntligen till Paris år 1927. Den är nu och under de följande åren som hans uppenbara konstnärstalang får fritt spelrum och han utvecklar sitt måleri i snabb takt. Léger som fortfarande drev sin konstskola och var en frisk fläkt i det parisiska konstlivet erbjöd några särskilt framstående elever att hjälpa honom att måla upp hans skisser på dukar. Det gällde att vara säker på handen och besitta en känsla för färg och form, kvaliteter som han ansåg att Erik hade. Ekonomin var knaper och genom sitt arbete för Léger kunde Erik vid sidan av sitt egna måleri, som inte alltid var så lätt att sälja, tjäna lite extra pengar och på så sätt förlänga sin vistelse i Paris. Under 1927 och 1928 skrev han ett antal brev hem till Egon Östlund och Yngve Dillberg som vittnar om en inspirerande men tuff period i denna unga konstnärs liv. I slutet av året 1927 flyttar han från ateljén i Saint-Germain till Paris för att undgå den värsta kylan och får bo hos vännen och skulptören Christian Berg. Från ateljén på 66 Rue de la Voie Verte utför han under sommaren flera kompositioner där figurer framträder vid sidan om vardagliga ting. Auktionens lysande målning ”Kvinna och kruka” tillkom under denna tid och kan jämföras med ”Kvinna i landskap” från samma år. Tillsammans med Otto G. Carlsund och Christian Berg ställer Erik ut på Göteborgs konsthall under hösten 1928, möjligen ställdes ”Kvinna och kruka” ut för första gången vid detta tillfälle.
Den unge mannen som reste från Halmstad till Paris fann sig själv vara på rätt plats under helt rätt tid i livet. Genom nyfikenhet, vilja och en enorm konstnärlig talang utvecklades han från en trevande yngling till en fullfjädrad modernist. I Erik Olson möter vi ett konstnärskap som känns lika spännande och nytänkande idag som det framstod som då. ■