Logga in

Eric Grate (1896‑1983)

”Cave Canem”


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 19-20 maj 2021


Nr. 514 Eric Grate (1896‑1983). ”Cave Canem”. Signerad och numrerad Eric Grate 1/3. Gjutarmärkt H Bergman Cire Perdue. Patinerad brons, L 105, B 53, H 65 cm.

UTROP

200.000 – 250.000 SEK
€ 20.000 – 25.000

LITTERATUR

Pontus Grate och Ragnar von Holten, Eric Grate, SAK, 1978, jämför med avbildad gipsmodell utanför konstnärens ateljé i Paris s. 138.


Fokus

Eric Grates ”Cave Canem” – ett uttryck för modernism och modernitet

Eric Grate är en av våra mest betydande skulptörer och efterlämnade en omfattande och variationsrik produktion bakom sig. Det var framförallt naturen som inspirerade till Grates skulpturer och de olika formerna han fann i sin omgivning skildras i både figurativa och abstrakta former, gärna med surrealistisk framtoning och utgångspunkt från ”objets trouvés”. Växter, stenar, rötter, insekter och skelettdelar som han såg under sina upptäcktsfärder blev genast omvandlade till skulpturer i olika material såsom brons, terracotta, granit och gips. 

Under hela sin livstid växlade Grate mellan en naturalistisk, klassicerande stil och surrealistisk, mer fabulerande. Den traditionella utgångspunkten grundade sig i år av studier vid Tekniska skolan i Sverige, men framförallt de många studieresorna som företogs de efterföljande åren. Med ett resestipendium på fickan lämnade Grate Skandinavien för första gången, vid tiden 26 år gammal och en oslipad talang. Nu följde år av resor i Tyskland, Österrike, Italien och Grekland och innan han efter drygt ett decennium återvände till Sverige hann han slå sig ner i både München och Paris. Kanske var det resorna till Grekland och Italien som till störst del kom att prägla hans konstnärskap – landskapet, dofterna, färgerna och så studierna av de otaliga monumenten och antika skulpturerna. Systematiskt gjorde han oräkneliga skisser i blyerts, akvarell och tusch, där monumentens mått och statyernas proportioner angavs noga. All världens intryck och upplevelser översköljde Grate som nu på allvar började finna sin identitet inom det konstnärliga. När han slutligen reser tillbaka till sitt hemland gör han det som en mogen modernist, en materialens mästare som smidigt rör sig mellan olika uttryckssätt. När Grate ställde ut på Färg och Form 1936 skrev Yngve Berg att ”klassiskt och oklassiskt, naturalistiskt och onaturalistiskt ingått en harmonisk förening i Grates verk tack vare dennes starka känsla för det skulpturalt väsentliga, för volymerna och deras inbördes sammanhang”. Trots kritikernas stundtals överväldigande positiva reaktioner, mötte Eric Grate såsom övriga banbrytande modernister även i stor utsträckning kritik. I det svenska kulturklimatet som under 1930-talet förespråkade tradition och ordning, stod Grates tidiga alster med dess surrealistiska inslag som motpoler. Under flera år framöver kom han därför att till stor del att hänge sig åt klassificerande former men under 1950-talet blev han återigen modernisten Grate. Motiv som kommit till under de tidiga åren i Paris fick nu ny kraft när han i omgångar återvänder till Frankrike. Eric Grates monumentala bronsskulptur ”Cave Canem” som ingår i auktionen tillhör Grates senare produktion och uppvisar alla de egenskaper som gjort honom vida känd som en av våra främsta skulptörer. Motivet förekommer även i mindre storlek utfört i terracotta och brons. I Pontus Grates och Ragnar von Holtens litterära verk om Eric Grate avbildas gipsmodellen till ”Cave Canem” utanför Parisateljén år 1967 och skulpturen beskrivs: ”Bland skulpturerna från paristiden skall vidare nämnas Nemo saltat sobrius (=Ingen dansar nykter), som är en humoristisk (invit till) parnings-dans, och den formella fortsättningen av denna grupps manliga figur, Cave Canem (=Varning för hunden!). Ursprungligen var han en svanskota – från en oxsvans-soppa! Med sina väldiga vingar uppspända (inte olikt Disney-elefanten Dumbos öron!), sitt kraftigt framskjutande framparti, sina korta bastanta ben, och sitt hoptryckta huvud är denna figur en sentida ättling till österländska väktar- eller tempelhundar. Den frustar av liv, aggressivitet och animalisk kraft!”


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Jeanna Ahlin

Intendent

Modern och samtida konst
Tel: 0734-32 41 45
ahlin@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information