Modern & Samtida konst
+ Design & Klockor
Till katalogen »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 14 – 16 maj 2024
Nr 755 Einar Jolin (1890‑1976). Utsikt från Södermalm mot Riddarholmen. Signerad och daterad Jolin 1954. Olja på duk, 70 x 130 cm.
För köpare tillkommer, utöver köparprovision, införselmoms om 12 % på det klubbade beloppet.
300.000 – 400.000 SEK
€ 26.000 – 34.000
Galerie St. Etienne, New York.
Amerikansk privatsamling, förvärvad av ovanstående 1954.
Därefter genom arv till nuvarande ägare.
Galerie St. Etienne, New York, ”Einar Jolin”, januari 1954.
Einar Jolin föds 1890 i det så kallade ”Jolinska huset” på Kammakargatan 45 i Stockholms innerstad. Hemmet, som hade byggts ett tjugotal år tidigare av Einar Jolins farfar var borgerligt, men ändock öppet och tillåtande. Jolin började måla tidigt och redan 1907, endast 17 år gammal blir han antagen vid Konstnärsförbundets målarskola. Året därefter, 1908, reser han och hans nyvunna vän och kollega, Isaac Grünewald mot Paris för att studera på Henri Matisses konstskola Académie Matisse. Här kommer Jolin i kontakt med den verkliga modernismens kärna och tidens konstnärliga elit. Einar Jolin är fortfarande mycket ung när han kommer till Paris, och han kallas av sina skolkamrater och konstnärskollegor för ”Valpen”. Den unge konstnären insuper de nya konstströmningarna och inspireras av expressionism och modernism.
I Einar Jolins målningar syns Matisses inverkan minst lika starkt som hos kollegan Grünewald under det tidiga 1910-talet. Detta gäller både motiv och kolorit. Figurerna är kraftfulla och tidstypiskt utdragna. Paletten lyser av starka färger och kontrastfärgerna ställs mot varandra, precis på det sätt som Matisse lärt sina elever. Men, i Paris upptäcker Jolin även den österländska konsten vilket kom att påverka hela hans konstnärskap och särskilja honom från de andra Matisse-eleverna. Einar Jolin hittar sin egen naivistiska och blonda variant av expressionismen. De lugna och milda färgerna kontrasterar fortfarande, en lila mot en gul, en blå mot en rosa. Men på ett mer sublimt och finstämt vis. Tonerna från Paris och Matisse lever fortfarande kvar, men på ett mer förfinat skandinaviskt vis.
Efter hemkomsten till Stockholm 1914 planerade Jolin att snabbt återvända till Paris, men första världskrigets utbrott fick honom att stanna. Han lyckades få en ateljé på Fiskargatan 9 i det så kallade ”Skandalhuset” på Söders höjder. Från sitt fönster hade han vidsträckt utsikt över staden, Stockholms ström och hamninloppet. Detta kom att bli ett av hans favoritmotiv, och Stockholm har onekligen en speciell plats i Jolins hjärta. Einar Jolin blir kvar i huvudstaden resten av sitt liv, men var en flitig globetrotter, främst för inspiration men även för utställningar. Helst reste han dock med tåg eller båt, då han inte tyckte om att flyga.
Under 1950-talets mitt står Jolin på toppen av sin karriär. Han ska ett par år senare hålla sin stora retrospektiva utställning på Liljevalchs konsthall och är ett välkänt namn. Med hjälp av sin fru håller han en utställningsturné i USA. Öppningen sker på det välrenommerade Galerie St. Etienne i New York. Vid denna utställning presenteras auktionens målning jämte ett antal andra stockholmsmotiv. FN:s dåvarande Generalsekreterare Dag Hammarskjöld köper vid denna utställning en vy av Riddarholmen till sitt kontor i FN-byggnaden. Auktionens målning köps av en amerikansk privatperson och har sedan dess gått i arv. Nu, 70 år senare finns återigen chansen att förvärva denna fantastiska stockholmsbild. Einar Jolin beskrev själv att han i varje målning försökte fånga ”skönheten” i motivet. Det innebar att han ibland, för att kompositionen skulle bli den rätta, kunde lägga till ett av sina typiska träd, eller flytta en byggnad i bilden.
I målningens förgrund ses ”Fabrikörsvillan”, Villa Ludvigsberg, tillhörande Ludvigsbergs gjuteri och mekaniska verkstad på Södermalm. Riddarfjärdens vatten tycks just ha blivit isfritt, men än syns några bleka isflak längs Riddarholmens kaj. Träden, som är tydligt inspirerade av Matisse, träcker sina grenar mot himlen. Det är en ljus vårvinterdag i Stockholm, man kan genom målningen nästan känna den kalla vinden, men samtidigt se med vilken värme Einar Jolin såg på sin stad. ■