Logga in

Christian berg (1893‑1976) – ”vattenfigur ii”


Klubbades för 800.000 kr vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 11-14 juni 2019


Nr. 444 Christian Berg (1893‑1976). ”Vattenfigur II”. Monogramsignerad och daterad CB -29. Ex. 1. Polerad och svartpatinerad brons, H 43 cm. H 58 cm (inklusive sockel av marmor).

Detta exemplar gjöts 1929 men fanns möjligen som lermodell 1928.
En större variant av auktionens skulptur är fontänskulpturen ”Vattenfigur” av Christian Berg i röd granit. Den uppfördes vid Västertull i Lund 1963.

UTROP

200.000 – 300.000 SEK
€ 19.000 – 28.000

PROVENIENS

Förvärvad direkt av konstnären av nuvarande ägares far under tidigt 1950-tal.

UTSTÄLLD

Konstakademien, Stockholm, ”Christian Berg”, 2 november-1 december 1957, kat. nr. 16.

LITTERATUR

Sven Sandström, Christian Berg – Livslinjer och formtankar, 1962, upptagen som kat. nr. 18, avbildad plansch nr. XIV.
Torvald Berg, Christian: min upplevelse av skulptören Christian Berg: en illustrerad berättelse om far, hans liv och arbete, 1991, nr. 38, upptagen s. 188, illustrerad s. 189.


Fokus

Christian Bergs “Vattenfigur II” – ett uttryck för rörelse och elegans

En av våra i särklass främsta skulptörer i modern tid är Christian Berg. Det var dock inte skulpturer som Berg kom att intressera sig för i första hand, utan istället var det måleriet och avbildandet av vilda djur som lockade honom till en karriär inom konst till en början. Inspirationen hämtades från Bruno Liljefors naturtrogna och nästintill fotografiskt liknande måleri, men mellan vråkar och harar skissade han även människokroppen ur olika vinklar. Efter klassiska studier vid olika målarskolor i Stockholm, däribland Konstakadamien där han flitigt studerade croquis och teckning, bestämde han sig som så många andra unga konstnärer under början av 1900-talet för att bege sig till konstmetropolen Paris. Det var under åren i Paris som intresset för kubism på allvar slog fäste hos Christian Berg. Studierna hos André Lhote blev en besvikelse, men däremot fascinerades han av kantiga och geometriska former hos Pablo Picasso, Georges Braque och Fernand Léger och hyrde på egen hand en fotoateljé i området Quartier Latin för att själv utveckla sina färdigheter. Intresset för den kubistiska strömningen delades av flera av de svenska konstnärskollegor som befann sig i Paris under samma period, däribland kusinerna Waldemar Lorentzon och Erik Olson och Otto G Carlsund. Med i synnerhet Erik Olson inledde Christian Berg en stark vänskapsrelation som kom att följa dem åt hela livet.

Intresset för det anatomiska ersattes mer och mer för kroppar i rörelse, idéer som sedan skulle komma att utgöra grunden för skapandet av de första skulpturerna. Auktionens eleganta skulptur är ett av konstnärens tidiga arbeten, gjuten år 1929 efter en lermodell som troligtvis tillkom redan året innan. Just auktionens skulptur är det första exemplaret som gjöts av ”Vattenfigur II”, utförd i polerad och svartpatinerad brons, medan övriga arbeten i samma modell gjöts efter 1960 i mattslipad eller mörkpatinerad brons. I Sven Sandströms Christian Berg: livslinjer och formtankar beskrivs skulpturens utformning ingående: ”Stramare, men lika organisk i sitt linjespel är ”Vattenfigur”. Denna gången har idén inte vuxit fram ur det vanliga modellstudiet, det avslöjar redan den komplicerade formen med dess associationsväckande detaljer. Konstnären omformade en konkret syn vid stranden: en kvinna som klättrade upp ur vattnet i en rank båt. Man kunde på samma gång se båten med dess rundade köl och kvinnan både över och under vattnet. Därav de olika strukturerna i skulpturen. Uppifrån sedd är den nästan skruvformigt vriden: den har tre huvudriktningar från sidan. Höfternas och benens vinkel riktas från kroppsriktningen mot höger, huvudet skjuter upp ur bringans veck mot vänster som ur ett blomhylle, med armarnas musslor höjda så att de nästan bildar en utfallande krage som förstärker dess stolta allyr. Båtens köl och stäv återkommer i den mörkpatinerade ryggen och ena sidan, medan den kvinnliga höftens dubbelkurva återkommer till vänster.”

Detta första exemplar av ”Vattenfigur II” förvärvades av nuvarande ägare direkt av Christian Berg under 1950-talet och har aldrig tidigare bjudits ut till försäljning. Nu erbjuds en möjlighet att förvärva ett av Bergs tidiga arbeten, kännetecknande för konstnären genom de utsökta linjerna och en slående elegans.


Tillbaka till katalogen


Kontakt

Jeanna Ahlin

Intendent

Modern och samtida konst
Tel: 0734-32 41 45
ahlin@uppsalaauktion.se

Fredrik Fellbom

Intendent

Skulptur och grafik
Tel: 0707-51 81 31
fellbom@uppsalaauktion.se

Mer information