Till katalogerna
Internationell Kvalitetsauktion 6–9 december »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 6 – 9 december 2022
Nr 456 Carl Wilhelmson (1866-1928). ”Las Novias”. Signerad och daterad C. Wilhelmson 1920. Olja på duk, 107 x 82 cm.
400.000 – 600.000 SEK
€ 37.000 – 56.000
Göteborgs Konstförening, 1921.
Liljevalchs konsthall, Stockholm, ”Retrospektiv utställning”, 1922.
Buenos Aires, 1926.
Liljevalchs konsthall, Stockholm, ”Carl Wilhelmson: retrospektiv utställning”, 1934, kat. nr 398a (utom katalog).
Axel Romdahl, Carl Wilhelmson, 1938, s. 230, kat. nr 653.
Spanien är ett land som lockat många konstnärer. Vid 1800-talets mitt får Egron Lundgren ses som pionjär för de svenska konstnärerna, liksom efter honom Ernst Josephson och Anders Zorn som också besökte södern och inspirerades i sitt måleri. Alla fångade de exotiska miljöer och dess invånare. Vackra mörkhåriga skönheter i sjalar och med solfjädrar speglade en värld långt ifrån hemlandet.
Carl Wilhelmson gjorde sitt första möte med Spanien tillsammans med vännen och konstnären Yngve Berg år 1910. De skulle tillsammans återvända tre år senare medan Wilhelmson ensam besökte landet 1920. I Wilhelmsons fall, till skillnad från hans föregångare, var det snarare det enkla och de mindre bemedlade, bönderna och småstadsborna som lockade hans pensel. Han valde att avbilda folket, och i synnerhet kvinnorna – så som de var och i deras miljö. I ögonblicksbilder möter vi dem där de plockar i varandras hår, en mor med ett barn i sin famn, eller en samling personer på torget vid vattenpumpen. Trots att Spanien bjöd på vackra landskap, tjurfäktningar, åsnor och andra djur, var det ändå i huvudsak folket som lockade och grep tag i Wilhelmson. Wilhelmson och Berg fann enkla boenden och för en välkommen peng var det många runt dem som gärna stod modell.
Auktionens ”Las Novias” är utförd 1920. I en öppning syns några kvinnor avbildade. Det är ett påtagligt allvar i deras ögon – kanske förestående bröllop som stundar gör sig påmint. Wilhelmson har ömsint fångat kvinnornas anletsdrag. De är klädda i sina finaste klädedräkter, smyckade med rosa rosor. De är inte en ”Carmen”, en fantasibild av den spanska kvinnan, sedd från utlänningens föreställningsvärld, utan kvinnor som uppfattas så som de var – värdiga och lågmält färgstarka. Solskenets Spanien med de starka färgerna finns även här, koloriten är frisk och fylld av de renaste och soligaste klangerna. Med stor och djup medkänsla skildrade Carl Wilhelmson ett Spanien från skuggsidan, med en nyfikenhet och stor mänsklig igenkänning.
Med känsliga valörer fångar Wilhelmson likt ett fotografi en kort stunds alla intryck. Det finns ett innerligt uttryck som också upplevs som otvunget. Wilhelmson var en konstnär obunden av det konventionella och han var fast rotad i det egna uttryckssättet i sina naturliga avbildningar. Samma allvar som möter oss här finner vi också i hans bilder från västkusten med söndagsklädda kyrkfolk i båtar, porträtt av fiskare, liksom midsommarfirare i Fiskebäckskil.
Carl Wilhelmson räknas till en av våra främsta svenska konstnärer. Han började den konstnärliga banan som litografilärling, men fortsatte sedan att utveckla sin konstnärliga talang vid Slöjdföreningens skola, liksom vid Valands konstskola. Efter utlandsstudier blev han lärare och professor vid både Valand och Konstakademien. Dessutom startade han en egen målarskola i Stockholm. Han sades vilja påverka sina elever så lite som möjligt och istället få dem att finna sitt eget uttryck och säregenhet. Det sista är särskilt utmärkande för Wilhelmson själv. I ofta tunt pålagda färgskikt, finner konstnären en sanning genom ljusskildringen. Återhållsamheten i färgen låter ljuset ge liv åt målningen. Hans situationsbilder blir folklivsskildringar helt i Konstnärsförbundets anda. I ett ljusuppluckrat måleri med närbelägna valörer lyckas Wilhelmson finna sin egen väg. ■