Auktion: Klassiskt
Till katalogen
Klubbad för 1.200.000 kr vid vår Internationella Kvalitetsauktion 10-13 december 2019
Nr. 870 Carl Larsson (1853‑1919). ”Vallmo” – Kersti i trädgården. Monogramsignerad C.L. Akvarell, 60,5 x 22,5 cm.
Utförd år 1905.
300.000 – 400.000 SEK
€ 28.000 – 37.000
Ingenjör Ivar Kreugers (1880-1932) samling, Stockholm.
Svensk-Franska konstgalleriet, Stockholm, Collection Ivar Kreuger, 1932, kat. nr. 107, auktionen efter ovanstående.
Svensk privatsamling.
Svensk-Franska konstgalleriet, Stockholm, Collection Ivar Kreuger, 1932, kat. nr. 107, avbildad s. 58.
Ulwa Neergaard, Carl Larsson. Signerat med pensel och penna, 1999, upptagen i katalogdelen under år 1905 som kat. nr. 1159, samt avbildad s. 348.
Det är en ömsint bild vi möter i Carl Larssons ”Vallmo”. Karin och Carl Larssons yngsta dotter Kersti nio år syns i trädgården framför hemmet Lilla Hyttnäs i Sundborn där hon plockar varmröda vallmor. Iklädd en vit bomullsklänning och en stråhatt med blått band är hon halvt gömd bakom de i förgrunden nästan overkligt stora röda blommorna. I Larsson-familjens berättelser om Kersti beskrivs hon som en sprudlande personlighet med något spjuveraktigt i blicken, alltid redo för påhitt och nära till skratt. Sommaren 1905 avbildade konstnären två av sina barn i en miljö som betydde mycket för honom – auktionens två verk ”Vallmo” och ”Svärdsliljor” som föreställer Kersti respektive Esbjörn. Båda dessa verk fanns i finansmannen Ivar Kreugers samling och kommer nu senast från en svensk privatsamling.
Få konstnärer har på ett så genomgripande sätt påverkat det svenska kulturarvet som Carl Larsson. Genom sin konst kom Larsson att definiera det vi upplever som det genuint svenska i allt från inredningsideal till vår bild av livets enkla skönhet. Denna konstnärsgärning har gjort honom till en av våra mest välkända och älskade konstnärer vilket har lämnat ett stort spår i den svenska folksjälen såväl som i landets nedtecknande konsthistorieskrivning.
Hemmet Lilla Hyttnäs har i det närmaste blivit synonymt med Carl Larssons konstnärskap. Hemmiljön kring Sundborn blev navet i hans konstnärliga verksamhet och de idylliska skildringarna av Larssons hem och familj är idag en del av den svenska ikonografin och vårt kulturarv. Men Carl Larssons liv tog sin början på en helt annan plats, under ytterst enkla förhållanden i ett fattigt hem i Gamla Stan i Stockholm. Efter studier vid Konstakademien präglades Carl Larssons begynnande karriär av ett sökande efter ett eget uttryck samt år av ekonomiska svårigheter. Vändpunkten kom 1882 då han för andra gången begav sig till Frankrike för att måla. Den lilla målarbyn Grez-sur-Loing i närheten av Fontainebleau blev hans hemvist och där kom två möten att lägga grunden för Carl Larssons kommande karriär och leda honom hem. Det första mötet var med akvarellmåleriet, det andra var Karin Bergöö, hans framtida hustru, som kom att bli hans osvikliga livskamrat och kollega. Det var de som tillsammans skapade det hem och liv, som genom Larssons bilder kom att skrivas in i den svenska konsthistorien.
År 1888 fick Carl och Karin Larsson ta över gården Lilla Hyttnäs av Karins far Adolf Bergöö och i början av juli påföljande år gjorde konstnärsfamiljen sitt intåg i Sundborn. Det var en liten timrad parstuga från 1837 som låg intill en krökning av Sundbornsån och paret satte igång arbetet att göra bostaden till det som kom att bli ett av världens mest kända konstnärshem. Omkring förra sekelskiftet vaknade en ny vurm för det svenska familjelivet. Helt rätt i tiden för detta var Carl Larsson, som med sin konstnärsgärning kom att förmedla bilden av hur det moderna familjelivet kunde se ut hemma hos en stor familj på landsbygden i Dalarna. Genom Carl och Karin Larssons egen syn på den fria barnuppfostran, där barnen uppmuntrades till lek, glädje, friluftsliv och skulle få utvecklas fritt, samt genom Karins nya inredningsstil med en mer spartansk, lättare och mer färgrik möblering i kombination med hennes fantastiska textilier, lyckades de tillsammans skapa en perfekt helhet som kom att bli sinnebilden för den svenska familjeidyllen. Carl Larssons bilder från Sundborn blev omedelbart efterfrågade. Genom följande publikationer såsom ”Ett hem” (1899), ”Larssons” (1902) och ”Åt solsidan” (1910) nådde han ut till den riktigt stora och breda publiken och det är just genom dessa bilder som familjen Larssons liv och estetik tog fäste i det allmänna medvetandet.
Men det är inte bara hemmets skönhet och den svenska lantliga idyllen som ligger oss så nära till hjärtat i betraktandet av Carl Larssons konstnärskap. Det är istället konstnärens kärleksfulla gestaltningar av den egna familjen som har kommit att ligga till grund för hans mest älskade verk. Det är i hemmets vrå där familjen avbildas som Larsson bäst lyckades förmedla sin genuina vördnad av livets enkla skeenden. Carl och Karin fick åtta barn tillsammans och de blev konstnärens mest kära modeller tillsammans med de barnbarn som följde. Mycket av själva essensen i Carl Larssons konstnärskap ligger i glädjen, i det lyckofyllda familjelivet hemma hos Larssons i Sundborn. Det är för detta han för alltid kommer att vara en våra mest älskade och genuint uppskattade målare, generation efter generation.
”Vallmo” – Kersti i trädgården är en för konstnären typisk bild i det medium där Carl Larsson fullkomligt briljerar. Akvarellen är en fint avvägd komposition där de strama linjerna i husets fasad ställs mot de mjuka mänskliga formerna liksom i blommornas slingrande och levande rörelser. Allt detta fångas i konstnärens närmast unika förmåga att tala linjernas språk. Inspiration fann han bland annat i japanska träsnitt som prydde väggarna i Lilla Hyttnäs, särskilt tydligt i akvarellens höga långsmala format och snäva utsnitt. Hans fulländade hantering av detta formspråk har beskrivits av barnbarnet Ulwa Neergaard i hennes levnadsteckning över konstnären: “Linjen, den konstnärliga, är nämligen icke det kortaste avståndet mellan två punkter, utan den lever som en själ, andas och rör sig, böljar och vändas och längtar efter den vila, som en riktig konstnär kan skänka den”.