Klassiskt & Asiatiskt
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 8-10 december 2021
Nr. 114 Carl Larsson (1853‑1919). ”Suzanne på förstubron”. Monogramsignerad C.L. inom cirkel och daterad 1910. Akvarell och täckvitt på papper lagt på duk, 51 x 73,5 cm.
Med påskrift i blyerts på bakstycke: ”Suzanne och Petrus Ranström, Älfkarleby”.
Suzanne och Petrus Ranström, Älfkarleby.
Därefter deras son Tage Ranström.
Åmells konsthandel, Stockholm.
Privat samling, förvärvad från ovanstående.
Berlin, 1910 (enligt Ulwa Neergaard).
Helsingfors och Åbo, Carl Larsson-utställningar, 1913, kat. nr. 70.
Charlottenborg, Köpenhamn, ”Svenska Konstutställningen”, november-december 1916, kat. nr. 443.
Liljevalchs konsthall, Stockholm, ”Carl Larsson. Minnesutställning”, mars-april 1920, kat. nr. 240.
Liljevalchs konsthall, Stockholm, ”Carl Larsson – 100 år, Minnesutställning”, 1953, kat. nr. 320.
Lunds Konsthall, ”Carl Larsson”, 1970‑71, kat. nr. 94.
Göteborgs konstmuseum, ”Carl Larsson”, april 1971, kat. nr. 89.
Amos Anderssons Konstmuseum, Helsingfors, ”Carl Larsson”, oktober 1981-januari 1982, kat. nr. 64.
The Brooklyn Museum, New York, ”Carl Larsson”, november 1982-januari 1983, kat. nr. 47.
Blaafarvevaerket, Modum, Norge, ”Sommaren med Carl Larsson”, 1989, kat. nr. 68.
Århus Art Museum, Århus, Danmark, ”Julen med Carl Larsson”, november 1989-januari 1990.
Nationalmuseum, Stockholm, ”Carl Larsson”, februari-maj 1992, kat. nr. 99.
Göteborgs konstmuseum, ”Carl Larsson”, juni–september 1992, kat. nr. 99.
Yamato Transport Co. LTD, Fine arts Division, Japan, ”Exhibit Carl Larsson”, 1994, kat. nr. 49.
Victoria and Albert Museum, London, ”Carl and Karin Larsson: Creators of the Swedish Style”, oktober 1997-januari 1998, kat. nr. 104.
Tikanojas konsthem, Vasa, Finland, 2003.
Bergen Konstmuseum Norge, 2005.
Kunsthalle der Hypo Kulturstiftung, München, 2006.
Hans-Curt Köster, Carl Larssons värld/The world of Carl Larsson, 1982, avbildad i färg, s. 144.
Torsten Gunnarsson (red.), Carl Larsson, 1992, omnämnd och avbildad i färg, s. 53.
Michael Snodin & Elisabet Stavenow-Hidemark, Carl and Karin Larsson: Creators of the Swedish style, 1997, omnämnd och avbildad i färg, s. 41.
Ulwa Neergaard, Carl Larsson: signerat med pensel och penna, 1999, avbildad i färg s. 453, samt listad och beskriven i verksförteckningen, s. 128 som kat. nr. 1372.
Sommaren är i full blom på Lilla Hyttnäs i Sundborn. Krassen växer med frodiga blad över rabatten. Agapanthusen eller ”Afrikas blå lilja” har Karin Larsson själv importerat till Sverige och den växer sig stor längs den vänstra husväggen. I skuggan på förstubron sitter Carl och Karin Larssons äldsta dotter Suzanne och syr. Dörren in mot matsalen står öppen. Kanske springer de andra medlemmarna i familjen Larsson in och ut? Eller har man öppnat dörrarna för att vädra ut den värsta sensommarvärmen? Målningen med sitt nyskapande perspektiv ger en ögonblicksskildring av livet i konstnärshemmet sommaren 1910.
Suzanne som föddes år 1884 då familjen fortfarande bodde i den franska konstnärskolonin i byn Grez-sur-Loing har hunnit bli 26 år gammal denna sommar. Hon har tidigare under året tagit sin sjuksköterskeexamen som Röda korset-syster på Sophiahemmet i Stockholm. Nu arbetar hon i Domnarvet, men när hon har möjlighet kommer hon gärna på besök till föräldrarna i Sundborn. Just den här sommaren var hela familjen samlad för en kort period i mitten av augusti. Med stor sannolikhet var det då som Carl Larsson passade på att porträttera Suzanne där hon satt på verandan med sin sömnad.
Det djärva, för tiden nyskapande, perspektivet i målningen bär influenser från den japanska konsten och det nya fotografiet. Carl Larsson lyckas skildra sin dotters koncentration i hantverket, bara genom handen och det halvt uppstickande ansiktet. Målningens spännande komposition och starka kolorit rönte omedelbart stor uppmärksamhet och redan på hösten samma år som den utfördes ställdes den ut i Berlin. Sedan dess har målningen visats på ett stort antal betydande utställningar över hela världen. Det var även en älskad målning av Suzanne själv, som hade den i sin ägo fram till sin bortgång. Den gick därefter vidare i arv till hennes son Tage Ranström.
Carl Larsson är onekligen en av Sveriges mest kända och älskade konstnärer. Hans lättsamma skildringar av den egna familjen och deras hem i Sundborn har ibland rentav beskrivits som en del av vår svenska identitet. Bilderna från familjen Larssons hem har alltsedan det tidiga 1900-talet uppfattats som sinnebilden för en typiskt svensk livsstil. Gården Lilla Hyttnäs i Sundborn, Dalarna var en gåva från Karin Larssons far, Adolf Bergöö, till det unga paret Larsson. Carl och Karin som levt i staden hade aldrig tidigare ägnat sig åt odling eller trädgårdsarbete förrän de kom till Sundborn. Då de båda var helt noviser på området kunde de också tänka friare när det kom till hur de ville ha sin trädgård. De intresserade sig dock för äldre trädgårdar och tåliga allmogeväxter. Samtidigt var de mer beresta än folk i gemen, och roades av spännande exotiska växter och grödor, allt från sparris och tomater till Afrikas blå lilja. Trädgården kring Lilla Hyttnäs är ytterligare en dimension av det allkonstverk som hemmet kom att bli. I samklang med Arts and Crafts-rörelsen i England ville Carl och Karin Larsson skapa ett enkelt, vackert och funktionellt hem i reaktion mot det sena 1800-talets övermöblerade miljöer. Lilla Hyttnäs med sin unika kombination av noga utvalda vackra ting och färger har blivit ett av världens mest kända och omtyckta konstnärshem. ■