Auktion: Klassiskt
Till katalogen
Klubbades för 900.000 kr vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 11-14 juni 2019
Nr. 886 Carl Larsson (1853‑1919). ”Sommar i Grez”. Signerad och daterad Carl Larsson 1882. Olja på pannå, 53,5 x 44 cm.
Målningen finns enligt uppgift dokumenterad i Nationalmuseums fotosamling, omnämnd ”Trädgårdsbild. Sign. dat 1880. 53,5 x 44,2 cm. Herr Eugen Brüschweiler, München”.
600.000 – 800.000 SEK
€ 56.000 – 75.000
Eugen Brüschweiler, München.
Nordén Auktioner, Stockholm, 12 december 1996, kat. nr. 77.
En betydande svensk privatsamling, förvärvad vid ovanstående auktion.
Ulwa Neergaard, Carl Larsson. Signerat med pensel och penna, 1999, upptagen i katalogdelen under år 1882 som kat. nr. 108 samt avbildad s. 45.
Det ska bli en omvälvande tid för Carl Larsson när han oviss om framtiden sätter sig på tåget från Paris som ska ta honom knappt två timmar söderut till den lilla landsortsbyn Grez-sur-Loing. Nedstämd, fattig och nästan nedbruten av att ha fått sina verk refuserade av Salongens jury övertalas han av sin konstnärsvän Karl Nordström att följa med till landet. Och som livet på landet kommer göra honom gott! Den lilla byn Grez vid floden Loing lever upp under det sena 1800-talet då den besöks och befolkas av skandinaviska och amerikanska konstnärer och författare. Denna vackra och stillsamma ”village” blir en tillflyktsort som för alltid finns inskriven i svensk konsthistoria då den blir mötesplatsen för det franska friluftsmåleriet i den svenska konsten. I till synes enkla miljöer – gårdar, ruiner, broar och trädgårdar får bönder och andra av byns invånare agera statister. Det är i denna avspända och anspråkslösa miljö som det skapas mästerverk. Det finns ett nästan overkligt ljus i konstverken som tillkommit i Grez – det är som att det skira vårljuset aldrig försvinner utan i stället blir ljuset milt förtonande. Grez blir en plats där många finner inspiration och som också ska komma att definiera dem som konstnärer framöver. Det blir dessutom en plats för umgänge där kreativiteten flödar och starka minnen skapas. För Carl Larsson ska denna plats skriva in sig i hans hjärtas djup för det är där han finner sin älskade Karin.
Den unge Carl Larsson hade som så många andra lämnat Stockholm efter sina studier vid Konstakademin för att finna lyckan och inspiration i konstmetropolen Paris. Tillsammans med Ernst Josephson bar det av söderut men väl där hade han fått kämpa med fattigdom, sjukdom och depression när han uppgiven följde med Nordström till Grez. Han beskriver detta själv i sina memoarer: ”Nu kom vändpunkten! När nöden är som störst är hjälpen som närmast. In i min ateljé trädde Karl Nordström. Han sade: Du skall ut till landet, ut till fåglarna! Följ med till Grez-par-Nemours. Är du galen, svarade jag, inte ett korvöre! – De behövs inte! Alltid blir det någon råd om ett par månader. –Jag packade löskragen och följde”.
När Carl Larsson kom till Grez 1882 fanns där redan en koloni bestående av de svenska konstnärerna Emma Löwstädt-Chadwick, Julia Beck, Karl Nordström, Richard Bergh, Nils Kreuger, Theodor Lundberg och Johan Tirén liksom norrmännen Christian Krogh och Christian Skredsvig bland många andra. De flesta målarna hade tagit in på Hôtel Chevillon och Pension Laurent och kombinerade sitt konstnärliga arbete under dagarna med frukostar, middagar, fester av olika slag och utflykter.
I Grez denna sommar befann sig också konstnärinnan Karin Bergöö. Den unga konstakademieleven Karin hade tillsammans med Julia Beck rest till Paris för att studera vid Académie Colarossi och tillsammans med många andra svenska konstnärer spenderades sommaren på landet i Grez. I ett brev hem daterat den 6 augusti nämner Carl Larsson Karin för första gången och berättar dessutom hur arbetet gör honom gott: ”Med dem jag dansar föredrar jag en liten fröken Bergö som är en verklig engel – alldeles för god för mig – liksom för vilken karl som helst. – Jag arbetar ståtligt och är nöjd med mig sjelf. Jag har utmärkt godt af att stanna här i Grèz, ty i den andra ’pensionen’ äro utmärkta målare af hvilka jag har mycket att lära”. Bara någon månad senare skriver han igen till sina föräldrar: ”Den renaste, ädlaste och sötaste flicka på jorden är min! Då jag i ett föregående bref nämde om en flicka som var för god för någon karl mente jag henne! Ja, liten Karin är mitt ideal af qvinna. Att finna sitt ideal är svårt nog men att få det, händer väl sällan”. Carl och Karin hade förälskat sig i varandra och när Carl förklarat sin kärlek uppmanade hon honom att först fråga hennes föräldrar varpå Carl genast författar ett brev: ”Herr och Fru Bergöö. Jag gör pinan kort: Jag älskar Er dotter!”. Efter ett brev från Adolf Bergöö med positivt besked kan så Carl Larsson och Karin Bergöö kungöra sin förlovning på Karins födelsedag den 3 oktober 1882.
Det är i denna kärleksstormande tid som auktionens målning ”Sommar i Grez” tillkommer. Carls målarglädje syns i blomsterprakten. Några ljuvligt rosa stockrosor tillsammans med andra vilda blommor utgör blickfånget. Så söker sig blicken vidare över ängen och bort mot några byggnader i bakgrunden. Den typiskt franska sommarmiljön är fångad av den unge svenska konstnären som senare i livet skulle komma att avbilda det vi i dag upplever som det svenskaste av svenska i Karins och hans gemensamma hem och liv i Sundborn. I den lantliga franska idyllen frodades deras livslånga kärlek och Carl Larsson hör till en av de konstnärer som utvecklades allra mest i Grez. Det blev en avgörande tid i konstnärens liv denna lyckliga sommar 1882.
Han beskrev själv lyriskt platsens inverkan på hans konstnärskap i ett brev till Georg Nordensvan daterat i augusti 1883: ”Nu hade fjällen fallit från mina ögon och förtrollningen var bruten. Jag såg för första gången naturen. Jag kastade bisarrerierna på sophögen och mina märkvärdiga idékombinationer i sjön. Där må de ligga. Nej, nu har jag gett stora famnen åt naturen, den må vara hur enkel som helst. Den ynglande, brunstiga jorden skall nu bliva föremålet för mitt måleri”.