Logga in

Carl Larsson (1853-1919)

”Japansk nakenmodell”


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 6 – 9 december 2022


Nr 438 Carl Larsson (1853-1919). ”Japansk nakenmodell”. Monogramsignerad C.L. inom cirkel och daterad 1914. Akvarell med täckvitt på papper lagt på duk, 59,5 x 47 cm.

Akvarellen är målad i Carl Larssons våning med ateljé på Riddargatan 28 i Stockholm. Våningen känns igen tack vare Karl Johan-soffan som kom till familjen genom arv efter Karin Larssons mor Hilda. Soffan dyker upp även i andra verk av Carl Larsson.

UTROP

400.000 – 600.000 SEK
€ 38.000 – 57.000

LITTERATUR

Ulwa Neergaard, Carl Larsson. Signerat med pensel och penna, 1999, avbildad s. 528, nr 1578, samt listad och beskriven i verkförteckningen s. 153.


Fokus

CARL LARSSONS VURM FÖR DEN JAPANSKA KONSTEN

”… ty såsom artist är Japan mitt fosterland” – är ett berömt uttalande från Carl Larsson, som bevisar hans gedigna intresse för Japan och dess kultur. Redan som ung konstnär fängslades Larsson av japanska träsnitt, som han köpte på sina resor till Paris, vilket senare blev till en samling som idag fortfarande finns i läsrummets tak i Lilla Hyttnäs. Samtidigt kan man också finna böcker i biblioteket i Sundborn, som innehåller träsnittsillustrationer. Det var inte bara Carl Larsson som under 1800-talets senare del blickade mot Ostasien. Konstnärer, bland vilka kan nämnas exempelvis Vincent van Gogh, Anders Zorn och Bruno Liljefors lät sig också inspireras av den ostasiatiska estetiken, vilket ledde till att termen japonism myntades år 1872. 

Japansk konst och konsthantverk importerades till Europa när japanska hamnar öppnade för västländska båtar år 1854. Konsthandlare sålde japanska föremål till konstnärer vilket öppnade upp för en helt ny synvinkel hos europeiska modernister. Centralperspektivet blev mindre viktigt medan att definiera objektet och dess kvaliteter blev mer essentiellt. 

I många av Carl Larssons konstverk kan man se distinkta kopplingar till japanska träsnitt. Han använder skarpa linjer som senare fylls med ljusa färger, en teknik som är inspirerad av japanska målartekniken ukiyo-e. Larsson studerade konstnärer som Hokusai och Hiroshige och anammade den enkla men samtidigt uttrycksfulla tekniken som berör betraktaren. Larsson har skrivit att ”japanerna äro för närvarande jordens enda verkliga artister”. Ett sådant uttalande bevisar tydligt hur högt han uppskattade den japanska estetiken, vilket också inspirerade honom under hela hans verksamhetstid. 

Akvarellen ”Japansk nakenmodell” är ett tydligt exempel på Larssons japonism. Hela verket bygger på enkelheten, baserad på svart tecknade konturer som har färgats med ljusa, enhetliga kulörer. Bakom modellen på väggen hänger ett japanskt träsnitt som föreställer en grann påfågel. De målade träsnitten hittar man även i andra verk av Carl Larsson, vilket återigen bekräftar hans engagemang för den ostasiatiska kulturen. Samtidigt känner man igen den typiska hemmamiljön som är så karakteristisk för familjen Larsson, här ifrån Carl Larssons kombinerade bostad och ateljé i Stockholm på Riddargatan 28. Den japanska måleritekniken kombineras med en svensk Karl Johan-möbel vilket resulterar i en härlig kombination av både svensk och japansk kultur.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Magnus Bexhed

Verkställande direktör

Tel: 0705-22 12 04
bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information