Logga in

Carl Kylberg (1878-1952)

”Vad natten gömmer”


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 9 – 10 november 2022


Nr 359 Carl Kylberg (1878-1952). ”Vad natten gömmer”. Monogramsignerad CK a tergo. Olja på duk, 106 x 88 cm.

Ramen utförd av konstnärens hustru Ruth Kylberg.

UTROP

400.000 – 600.000 SEK
€ 37.000 – 55.000

PROVENIENS

Svensk privatsamling.


Fokus

Carl Kylbergs suggestivt laddade ”Vad natten gömmer” 

Trots Carl Kylbergs senare framgångar kom hans debut i konstvärlden och genombrottet som målare först år 1919, då han tillsammans med bland andra Axel Fridell och Gösta Adrian-Nilsson fick tillfälle att ställa ut fjorton av sina verk på Liljevalchs i Stockholm. Bland de kubistiska och expressiva målningarna ansåg Kylberg själv att hans samling tedde sig en aning modest, men tvärtemot sina egna farhågor kom han att hyllas av kritikerna för sin fingertoppskänsla gällande ljus och färgsättning. Därefter följde en intensiv tid kantad av utställningar både hemma i Sverige och internationellt för Kylberg, något som innebar en stor lättnad för konstnären som under flera år hade haft det mycket ansträngt ekonomiskt. Främst utförde han sina verk i olja och förutom eventuella skisser arbetade han sällan med andra tekniker. Inom familjen Kylberg var den konstnärliga begåvningen framträdande och Carl introducerades tidigt till måleriet. Uppväxten öster om Göteborg i Fridene socken hade möjliggjort för studier vid Valands målarskola för Carl Wilhelmson under en tid, men Kylberg måste ändå anses som närmast autodidakt med endast sporadiska konststudier bakom sig. Fri från akademiska ramar började Kylberg att experimentera inom måleriet och fann snart färgen vara det mest centrala mediet för att förmedla sitt uttryck. 

Kylbergs målningar återges alltid med stor intensitet och koloriten består som i auktionens målning ofta av mustiga toner i rött, gult, grönt och blått. Göteborgskoloristerna blev tidigt erkända som färgernas mästare och kritiker har ofta liknat det gula och röda i Kylbergs målningar vid flammande eld just med anledning av den framträdande tonen som dominerar i flera av hans verk. Motiven som närmast gränsar till abstraktion och de fria penseldragen var före sin tid och gav upphov till stor uppmärksamhet när de visades upp för allmänheten. Stärkt av de goda recensionerna och uppskattningen från publiken arbetade Kylberg outtröttligt och fullbordade under åren som följde flertalet koloristiska mästerverk. Konstnären Henri Héraut skrev i Konstrevy år 1936: ”Han trollar med materien och framdrager på ett subtilt sätt de inneboende realiteterna. Men att måla utan hjälp av synliga och påtagliga massor, att avstå från föremålens runda form, att avstå från effekten av skugga som omger volymerna, att kategoriskt förneka det klaraste (eller det dunklaste) av vad man lär i alla officiella konstakademier i hela världen – vilket mod.” 

Färgernas glöd är utan tvekan ett viktigt element i Kylbergs verk och han ansåg själv att en känsla för färg var förutsättningen för allt verkligt måleri. Samspelet mellan naturen, människan och kosmos blir allt mer framträdande under åren och Kylberg förmedlar den nära förbindelsen mellan himmel och jord, liv och död, hav och land. Kylberg ansåg konstnären vara en visionär, som med kreativitet tolkar samtidens symboler och synliggör dem för andra. När Kylberg ställdes frågan om hans religiösa motiv berodde på en målerisk möjlighet eller religiös föreställning svarade han: ”Båda delarna… men jag är inte dogmatiskt religiös… för mig är ljuset i sig själv en slags religion”. I auktionens monumentala komposition ”Vad natten gömmer” möts vi i den lugna stilla natten av en centralt placerad människofigur i en fotsid klädedräkt. Hon tycks sväva fram, över vattnet eller marken, och är omgiven av några starkt lysande ljuspunkter, likt en stjärnklar himmel i den mörka natten. Ljusets mäktiga kraft utstrålar såväl från människan själv som från de klara gula toner som belyser henne. Dess mäktiga uttryck i de djupa färgtonerna skapar en suggestiv balans mellan dröm och verklighet där vi som betraktare sugs in i konstnärens mästerliga briljans. För Carl Kylberg var det viktigt att utnyttja naturens egen kraft och inte begränsa den genom linjer och för mycket detaljer. Genom hans målningar möter vi människan i det fria landskapet förevigad i en laddad färgexplosion.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Jeanna Ahlin

Intendent

Modern och samtida konst
Tel: 0734-32 41 45
ahlin@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information