Till katalogerna
Internationell Kvalitetsauktion 14 – 18 Juni 2022
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 14 – 18 juni 2022
Nr 773 Bruno Liljefors (1860-1939). Rävfamilj med sträckande gräsand. Signerad och daterad Bruno Liljefors 1914. Olja på duk, 100 x 152 cm.
300.000 – 400.000 SEK
€ 29.000 – 38.000
Fritzes Kungliga Hovbokhandel, Stockholm.
Bukowskis, Stockholm, 26 november 1997, kat. nr 96.
Svensk privatsamling, förvärvad vid ovanstående auktion.
Carnegie Institute, Pittsburgh, USA.
Ingen annan har så helhjärtat som Bruno Liljefors koncentrerat sitt konstnärskap till djuren, naturen och samspelet dem emellan. Samtidigt är han långt ifrån någon förskönande konstnär som med inställsamma motiv söker smickra publiken. Djurlivet är ofta grymt och bjuder på en ständig vaksamhet och kamp med livet som insats. För att vi skall kunna överleva måste vi äta och djuren, de äter varandra. Den enes död blir till den andres bröd och i detta faktum, i djurlivets mest laddade stunder fann Liljefors ofta sina motiv. I auktionens målning är en rävhona på jakt med sin flock av ungar som förväntansfullt håller sig bakom henne. Tyst har de rört sig genom vegetationen och smugit upp bakom en gräsand som förhoppningsvis skall bli dagens föda. Men något har skrämt anden, kanske är det en unge som har blivit alltför ivrig, och anden lyfter i högan sky mot den rosaskimrande himmelen. Ännu en dag att leva och honan får söka vidare i sin kamp för att kunna mätta sina ungars magar.
Bruno Liljefors ville måla naturen just som den var – vacker och hemsk på samma gång. Hans kunskaper om naturen såväl som om djuren var djupa och han lade mycket stor vikt vid detaljerna. Fåglarnas fjäderdräkter, blommornas exakta utformningar och djurens sätt att röra sig skildras med förbluffande exakthet. Likaså värnade han alldeles särskilt om olika ljusförhållanden. Han målade bara när han tyckte att ljuset var precis rätt, oavsett om han som i auktionens målning skildrar en bild som präglas av en påtagligt ljus- och skuggverkan även fast solen göms bakom landskapet eller om han målar i ett grådisigt höstregn. Auktionens målning är daterad 1914, då var Liljefors sedan länge en väletablerad konstnär med många framgångsrika utställningar bakom sig, såväl i Sverige som internationellt. Han deltog i flertalet utställningar i USA och beundrades där för sin skicklighet och fängslande tolkningar av det dramatiska djur- och naturlivet. ”Rävfamilj med sträckande gräsand” har varit utställd på Carnegie Institute i Pittsburgh och följande citat är hämtat från The American Magazine of Art, vol. XVII, oktober 1926, nr 10, där Hiram Blauvelt beundrande skrivit en lång artikel om Liljefors som inleds på följande sätt:
”Few realize that today there is living perhaps the greatest painter of wild life which any century has yet given us, for in fact this field of rich art lies practically untrodden. Ladseer and Rosa Bonheur in spite of their mutual mediocrity did much to popularize the animal in art, there were the small Dutchmen and talented Frenchmen who painted domestic animal with considerable agility, but never has there been a painter of Liljefors’ marked genius in presenting wild life in all the stark truth of nature. Quite apt in words is Prof. John C. Van Dyke: ‘Perhaps the ablest painter of birds and wild animals, at the present day, is the Swedish artist, Bruno Liljefors. His ducks, gees and pheasants are life-like to a startling degree: and his paintings of such animals as foxes trotting along the woods, or jumping over fences is worthy of the highest praise, not only for its originality of scene, but for its skill in execution.’ A person cannot see the art of Bruno Liljefors, without unconsciously recognizing the Great Master in painting technique, breadth of conception and thorough grasp of his subject.” ■