Modernt & samtida
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 18-19 november 2020
Nr. 421 Bror Hjorth (1894‑1968). ”Flicka i röd klänning”. Signerad och daterad med dedikation Till Ingemar 5/4 1958 från Bror. Olja på duk, 61 x 50 cm.
Målningen föreställer Ingrid Hedenius (1943-2020).
Av konstnären egenhändigt skuren samt förgylld ram.
800.000 – 1.000.000 SEK
€ 77.000 – 96.000
Professor Ingemar Hedenius (1908–1982), Uppsala, i gåva från konstnären på hans 50-årsdag den 5 april 1958.
Därefter genom arv till nuvarande ägare.
Bror Hjorth, Mitt liv i konsten, 1967, upptagen s. 203 under titeln “Ingrid”.
Ingemar Hedenius, Om stora män och små, 1980, målningen omnämnd s. 243.
Det är en gränslös värme som förmedlas genom Bror Hjorths färgstarka målningar. I synnerhet briljerar han i porträtteringen av de människor han möter genom livet och flera av konstnärens vänner och bekanta återkommer ofta i hans bildvärld. Vi känner igen den omtyckta och talangfulla spelmannen Hjorth Anders, Bror Hjorths kära familjemedlemmar och Uppsalatraktens spännande personligheter som alltid lyckades inspirera honom till nya motiv. Från att under många år ha upplevt svårigheter kom 1950-talet att bli en ytterst glädjefull tid i Bror Hjorths liv. Ur sorgen från det brustna äktenskapet med skulptören Tove Friis hade Bror Hjorth funnit lyckan i den trettiosju år yngre kvinnan Margareta Adde, som ofta suttit modell för hans målningar under sin studietid i Uppsala. Äktenskapet med Margareta tillförde en ungdomlighet och spontanitet till Bror Hjorths liv och full av optimism lyfte han nu återigen penslarna mot duken. Denna plötsliga ingivelse till att måla medförde en fullständig frigörelse och ett gränslöst experimenterande. Målningarna som tillkom under hans senare period bär ett skimrande ljus och strålar med en fullödig kolorit.
Professorn i filosofi Ingemar Hedenius (1908-1982) blev tillsammans med sin hustru Astrid några av Bror Hjorts första bekantskaper när han och Margareta åter bosatte sig i Uppsala efter några år på landsbygden. Gösta Olson på Svensk-Franska konstgalleriet skötte nu i huvudsak Bror Hjorths försäljning, vilket innebar goda inkomster och möjliggjorde uppförandet av en rymlig villa och ateljé bortom Botaniska trädgården. Till de närmaste grannarna hörde Ingemar och Astrid Hedenius. Familjerna Hjorth och Hedenius utvecklade ett nära vänskapsband och umgicks gärna och ofta med varandra. När Bror Hjorth 1959 utmärktes till hedersdoktor i Uppsala var Ingemar Hedenius en av de professorer som föreslagit honom. Inför ceremonin stundade dans och middag på slottet. ”Vi bröt upp från festen bland de sista och vinglade trötta och nöjda i sällskap med Astrid och Ingemar Norbyvägen hemåt i en majmorgon full av koltrastar och äppelblom” beskriver Margareta Hjorth i Närbild av Bror Hjorth.
Inför Ingemars stundande 50-årsdag våren 1958 utförde Bror Hjorth det mästerliga porträttet av professorns dotter Ingrid – auktionens ”Flicka i röd klänning”. Uppflugen på en stol i Bror Hjorths vardagsrum sitter den blonda Ingrid, vid tidpunkten för porträttet femton år gammal och redan en återkommande gäst i Bror och Margaretas inbjudande hem. Miljön omkring henne är välbekant, det blåmålade träbordet återfinns än idag i Bror Hjorths hus i Uppsala och utanför fönstret tornar de vackra trädstammarna. Ingrid är iförd en lysande röd klänning och vit blus, väggarna är klarblå och på bordet i en vas doftar påskliljor från trädgården. En gränslös färgexplosion med en omisskännlig värme som endast Bror Hjorths målningar kan utstråla. Det färdiga porträttet prydde konstnären med en egenhändigt vackert snidad och förgylld ram. ”Jag kan bara måla sådant som jag älskar” sa Bror Hjorth, och som han älskade människor! Som få andra lyckades Bror Hjorth förmedla en personlighet genom sitt måleri. Ingrid sitter tålmodigt modell, vi anar ett uns försiktighet i hennes benställning och de knäppta händerna i knäet. Hennes blick är dock stadig och målmedveten, nog önskar hon att porträttet snart ska bli färdigt. I Ingemar Hedenius bok Om stora män och små beskriver han vänskapen med Bror Hjorth och auktionens porträtt: ”En gång skrev han till Astrid och mig: ’Er älskar jag’, och jag tror det var sant. Men hans kärlek tycktes vara utan komplikationer för de vänner som fick den. Den var inte förenad med några krav. Han var helt enkelt bara varm, varm och generös. Det enda bekymret med hans förhållande till oss var hans givmildhet. Han gav oss en rad konstverk, skulpturer, teckningar och en grann oljefärgstavla, föreställande vår dotter Ingrid, som han hade målat bara för att ge mig.” Denna fantastiska födelsedagsgåva har genom arv stannat kvar i familjens ägo och bjuds nu för första gången ut till försäljning.
Bror Hjorth räknas till en av de främsta företrädarna för den naivistiska konsten i Sverige, konstnären som växte upp utanför Uppsala och under hela sin livstid kom att hämta inspiration från sin nära omgivning. Under det tidiga 1920-talet begav sin den unge Bror Hjorth som så många andra svenska konstnärer till konstens huvudstad Paris, i första hand för att utbilda sig till skulptör. Bror Hjorths möte med denna metropol, som måste ha känts överväldigande jämfört med Hjorths idylliska uppväxt på den svenska landsbygden, beskrevs med orden: ”Jag promenerade längs Seinen, där bokhandlarna stod under mörka trädstammar med sina böcker. Kom till Notre Dame och Boulevard St. Michel som jag följde till Montparnasse. På trottoarserveringarna satt folk vid glödande kolkaminer. Jag kom till Montparnasse och Café Dôme och fick en café crême på terrassen. Häromkring med Dôme som centrum skulle jag alltså komma att kretsa ett tiotal år framåt.” Måleriet såg han vid denna tid endast som en fritidssysselsättning men ändå kunde han inte undgå att intresseras av den ohämmade nya konsten som visades på samtidens utställningar. I Paul Gauguin fann han sin stora förebild inom måleriet, men där Gauguin studerade det primitiva Tahiti och dess ursprungsbefolkning fann Bror Hjorth istället sin inspiration i hemtrakterna kring Uppsala och i människorna han mötte. Auktionens varma porträtt av Ingrid Hedenius i röd klänning är en sann vänskapsförklaring men också ett slående mästerverk av en av vår tids främsta konstnärer.