Klassiskt & Asiatiskt
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 9-11 december 2020
Nr. 419 Birger Sandzén (Sverige/USA 1871‑1954). Motiv från Graham County, Kansas. Signerad Birger Sandzén. Olja på duk, 46 x 61 cm.
Utförd omkring 1911‑1913.
Uppsala Auktionskammare tackar Ron Michael vid Birger Sandzén Memorial Gallery för värdefull hjälp vid katalogisering av detta verk.
200.000 – 300.000 SEK
€ 20.000 – 29.000
Konstnärens familj.
Birger Sandzén är utan tvekan en av våra mest tongivande svensk-amerikanska konstnärer. När han år 1894 vid tjugotre års ålder som så många andra svenskar tjusades av det stora landet i väst och reste till Lindsborg i Kansas kan han knappast ha anat att han skulle komma att stanna där under resten av sitt liv. Men kärleken till Amerika kom att vara för evigt och det var också där som hans måleriska begåvning blomstrade. Det hänförande landskapet med de vida vyerna och intensiva ljuset var triggande och förlösande och här fann Sandzén sig snart till rätta. Det var en tjänst på Bethany College som lockade Sandzén till Lindsborg och under hela sitt professionella liv stannade han kvar på arbetsplatsen, sedermera som professor, trots erbjudanden om positioner på andra betydande institutioner. Under hela sin karriär fortsatte han att ställa ut på olika ställen i såväl USA som Sverige och han är bland annat representerad på the Brooklyn Museum of Art, the Library of Congress, the Chicago Art Institute, the Philadelphia Museum of Art och Nationalmuseum i Stockholm.
Det konstnärliga intresset visade sig tidigt hos Sandzén som växte upp i en bildad prästfamilj i Blidsberg i Västergötland. Det konstnärliga anlaget uppmuntrades av föräldrarna och redan i åttaårsåldern fick Sandzén börja ta teckningslektioner och som tioåring fick han sina första konstlektioner vid Katedralskolan i Skara. Efter studentexamen sökte han sig först till Lunds universitet där han bland annat studerade konsthistoria under en termin men fortsatte sedan till huvudstaden. I Stockholm lockade naturligtvis Konstakademien och till den anrika institutionen sökte han men blev inte antagen. Därför blev det istället så att det var vid Konstnärsförbundets skola han började sina konstnärliga studier år 1891, som en av åtta elever och tur var kanske det. Lärarna Anders Zorn, Richard Berg och Per Hasselberg erbjöd en mer modern och frisinnad utbildning fri från traditionens tunga ok. Av Zorn lärde han sig att fullt ut hänge sig åt måleriet, att skapa med energiska breda penseldrag och han utvecklade med tiden en finstämd färgkänsla. Tillsammans med studiekamraterna Nils Kreuger och Karl Nordström bildar Sandzén ”Varbergsskolan” och han börjar nu bli en allt mer orädd och självsäker konstnär. Stockholm i alla ära men epicentret för den moderna konsten vid tidpunkten var utan tvivel Paris. Uppmuntrad av sina vänner Anders Zorn och Richard Berg beslutar sig Sandzén därför för att resa till Frankrike och där fortsätta sin utbildning.
I januari månad år 1894 går så färden mot konstens mecka. Tiden i Paris blir inte lång men av avgörande betydelse för hans fortsatta konstnärliga frigörelse. Han tar in på Hotel de Brest på La Rue de Rennes och blir av Richard Berg uppmanad att söka sig till konstnären Edmond-François Aman-Jeans studio. Den franske symbolisten var vid tiden en beryktad målare som hade vunnit framgångar under de senare åren. Han var god vän med Ernest Laurent och Georges Seurat som han tidigare delat ateljé med och introducerade sina elever för impressionismen och – kanske av särskild betydelse för Sandzén – pointillismen. I Paris fanns inspirationen överallt – i de vackra miljöerna, i det kosmopolitiska livet, i staden där möjligheterna inte visste några begränsningar. Spännande möten, människor från olika delar av världen, kulturen, museerna och konstnärsbohemen. Men det är ändå något som får Sandzén att fortsätta sitt äventyr och färden går denna gång över Atlanten till den mäktiga kontinenten i väst. Konstnärskollegan Carl Milles, som också han tillbringade mycket tid i USA, har uttryckt följande: ”När Birger Sandzén kom hit ut måste han liksom jag häpnat över färgerna och sen ser man hur han kämpat sig fram till att bli den ende tolkaren av de mellersta staternas färg. Först med ungdomlig svenskögd älsklighet, sen växte mannen till att på senare år ha utvecklat sig till härlig maskulin kraft, den ende i den vägen som går sin egen väg, ej följande fårahjordens lagar om vad som är riktigt eller ej”.
Åren 1913 – 1915 intar en särställning i Sandzéns konstnärskap. Det är under denna period som han tolkar det amerikanska landskapet i en pointillistisk stil. Med små rena och oblandade färgfläckar och prickar låter han successivt motivet skapas över duken och på rätt avstånd bildar de klara färgklickarna en dynamisk och mer subtil känsla än vad som kan åstadkommas med mer konventionella metoder. Auktionens målning är tillkommen under denna period och här erbjuds en möjlighet att förvärva ett enastående verk av Sandzén. Motivet är hämtat från Graham County i Kansas och konstnären fullkomligt briljerar. Färgprakten i de olika pastelltonerna och det makalösa ljusspelet över landskapet ger ett närmast fluorescerande intryck. Står man nära målningen och betraktar de nogsamt placerade färgfläckarna går det nästan inte att skönja motivet men backar man ett par steg så träder det storslagna landskapet fram. Sandzén behärskar pointillismens utmaningar till absolut fulländning.