Klassiskt & Asiatiskt
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 8-10 december 2021
Nr. 89 Anders Zorn (1860‑1920). ”Spanjorska i svart mantilj”. Signerad och daterad Zorn 82 samt signerad och daterad Zorn 1882. Akvarell och täckvitt på papper, 31 x 23,5 cm.
400.000 – 450.000 SEK
€ 40.000 – 45.000
Ursprungligen i Edvard Casparssons samlingar (i gåva direkt av konstnären).
Direktör Axel Jacobsens samlingar.
Svensk-Franska Konstgalleriet, Stockholm, “IV:de konstauktion. Jean Jahnssons samlingar av porslin, glas och miniatyrer samt målningar och skulpturer från skilda samlingar”, 14‑16 mars 1934, kat. nr. 143.
Fru disponent Björkman, Örebro, förvärvad vid ovanstående auktion.
Auktionsfirma G. Jahnsson, mars 1954.
Bukowskis, Stockholm, 1‑4 november 1983, kat. nr. 408.
Bukowskis, Stockholm, 12‑13 december 1990, kat. nr. 112.
Bukowskis, Stockholm, 25‑27 november 1998, kat. nr. 256.
Bukowskis, Stockholm, 24‑26 november 1999, kat. nr. 219.
Åmells konsthandel, Stockholm.
Stockholms Auktionsverk, 5 december 2002, kat. nr. 1673.
Maudie (1926-2017) och professor Sven Oleruds (1923-2020) samling.
Tor Hedberg, Anders Zorn. Ungdomstiden. 1860‑1893, SAK, 1923, avbildad s. 50, bild 40.
Nils Lago-Lengquist, En konstälskares hem i Djursholm, artikel i “Svenska hem i ord och bilder”, 1930, troligtvis identisk med “Dam i svart mantilla”, omnämnd s. 55.
Under det sena 1800-talet vilade ett skimmer av mystik kring Spanien och den spanska kulturen. Man hörde det i musikens tongångar, i romanernas fantastiska skildringar och inte minst i konsten. Landet erbjöd något exotiskt som på många sätt skiljde sig från resten av Europa.
Anders Zorns liv skulle för alltid präglas av de resor han företog tidigt i livet. År 1881 befann han sig i Paris och det tycks inte ha varit svårt för konstnärsvännen Ernst Josephson att locka med sig honom på en resa söderut till Spanien. ”Ett par dagar senare var vi på väg mot det efterlängtade, så många gånger drömda landet efter Egron Lundgrens akvareller med sköna kvinnor, svarta smäktande ögon under mantillan” skriver Zorn i sina ”Självbiografiska anteckningar”. Det blev en resa där inspirationen flödade och som fick stor betydelse för Zorns utveckling och rykte som akvarellist. Reskamraterna, som var mycket olika varandra, tycks ha trivts i varandras sällskap förenade av ungdomsglädjen, resfebern och av alla de nya intryck som strömmade genom deras mottagliga sinnen. Efter att ha spenderat tid i Madrid tog de tåget via Toledo vidare till Sevilla. Zorn berättar i sina anteckningar: ”Åh, hur väl jag minns den natt jag vaknade och öppnade vagnsfönstret och kände en aromatisk fläkt från sydländska växter genomströmma mina lungor. Det var en stjärnklar natt”.
Zorns fascination och intresse för Spanien kom att fortsätta och han reste dit ytterligare ett par gånger under de närmaste åren. 1882 avbildar han kvinnan i auktionens akvarell. Sittande, iklädd en svart spetsmantilj och med en solfjäder i handen, blir hon knappast mer spansk. Det är en för Zorn mycket karaktäristisk skildring av en mörkögd sydländsk vacker ung kvinna. Hon vrider sig lite och blickar självsäkert mot oss. Skuggspelet hanterar konstnären mästerligt och med välplacerade penseldrag återger han tygernas veck och mönster som ingen annan. Auktionens välkomponerade akvarell har genom åren haft flera betydande ägare i form av både direktör Axel Jacobsen och riksdagsmannen Edward Casparsson.
Anders Zorns karriär som akvarellist och porträttmålare tog fart och grunden till detta lades under hans tidiga resor. Han reste vidare till Cadiz, Tanger och skulle under sitt liv återvända till Spanien, göra flera resor till Frankrike, England, USA och länderna runt Medelhavet. Under dessa resor där intrycken var oändliga och då inspirationen aldrig mättades fick han utlopp för sin skaparglädje. Uppdragen kom att hagla över honom. Alla ville få sitt porträtt målat av den skicklige svenske konstnären Anders Zorn.
Livet i Spanien, bland andra konstnärer, mecenater och intresserade vänner, var stimulerande och rikt på erfarenheter för den fortfarande unge Zorn. Han har själv berättat om hur han vistades hos den gode vännen tillika konstnärskollegan Don Luis Sainz i Madrid: ”Jag hade som ett andra hem hos Don Luis och hans Doña Philomena, åt ofta med dem och rönte en gästvänskap som man ej i allmänhet tillvitar spanjorer”. Zorn konstaterar också inte utan viss tillfredställelse att han av de övriga titulerades ”Maestro”. Hans självförtroende fick ytterligare en skjuts då han lyckades besegra en av Madrids främsta fäktare med hjälp av en stöt vilken han lärt sig av studiekamraten Bruno Liljefors.
Vistelsen i Madrid bidrog starkt till Zorns konstnärliga utveckling. Zorn älskade de färgstarka luftiga spanska textilierna och de färgkomplex de bildade tillsammans med spanjorskornas hy och mörka ögon. De spanska modellerna bjöd på möjligheter till variation och erbjöd samtidigt obegränsat spelrum för stoffmåleri. Auktionens målning är ett typexempel på denna spännande utveckling. Zorns mästerliga hantering av akvarellen som medium syns i ljusspelet på kvinnans hy och den skira svarta spetsen. ”Spanjorska i svart mantilj” tillhör en viktig fas i Zorns måleri och ger uttryck för den kärlek Zorn hyste för den spanska kulturen samt, inte minst, den guldkantade idylliska tillvaro han var i åtnjutande av under sin vistelse där. ■