Till katalogerna
Internationell Kvalitetsauktion 13–16 juni »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 13 – 16 juni 2023
Nr 323 Anders Zorn (1860‑1920). Motiv från Skeppsholmen över Stockholms inlopp mot Djurgården och Skansenberget. Signerad och daterad Zorn 90. Akvarell på papper, 22 x 31 cm.
400.000 – 600.000 SEK
€ 35.000 – 53.000
Dr Torben Klason (1889‑1979), Linköping.
Därefter genom arv till nuvarande ägare.
Gerda Boëthius, Zorn. Tecknaren, målaren, etsaren, skulptören, 1949, sannolikt som en av akvarellerna med Stockholmsmotiv i verkförteckningen under år 1890, s. 545.
Året 1890 lyser svensken Anders Zorns stjärna klart på den internationella konsthimlen. Han har under det senaste decenniet etablerat sig som en synnerligen uppskattad konstnär genom sin oöverträffade akvarellteknik. Zorn är den hyllade porträttmålaren som kombinerar beställningsuppdrag med ett självständigt konstnärskap med många strängar på sin lyra. Som den sanne kosmopoliten han var reste Zorn över hela världen och inspirerades av intryck varhelst han kom. Genom hans tavlor följer vi hans färd genom en spännande brytningstid i ett sjudande konstliv präglat av ett intensivt skapande där den yngre generationens konstnärers idéer successivt skulle segra. Detta är också brytningstiden när Zorn låter oljemåleriet ta sig in i hans konstnärskap vilket framöver kommer att bli hans dominerande medium och ersätta det som många kanske betraktar som hans främsta glansdagar i akvarellens förlovade land, ”Om det vore någon mening med att önska en konstnärs bana annorlunda än han själv format den, skulle man nästan beklaga att Zorn övergav akvarellmåleriet, ty därmed gick även något av doften och skimret och den underbara lättheten i hans konst förlorad” som Tor Hedberg skriver i boken Anders Zorn Ungdomstiden, SAK:s publikation XXXII. Men som den evige sökaren Zorn var lockades han hela tiden av nya utmaningar att bemästra.
När Zorn besöker Stockholm 1890 är det i stadens hjärta som han finner motiven till sina målningar och han skapar under denna brytningstid i såväl akvarell som olja. Under detta år tillkommer bland annat en av hans stiligaste stockholmsskildringar ”Utsikt från Skeppsholmskajen” (i Svenska Handelsbanken ABs ägo), en oljemålning där flanörer vandrar längs med kajen och stadsbildens vackra panorama skildras i ett romantiskt ljussken som spelar över bebyggelse, himmel och vatten. Under sin vistelse bodde Zorn på Hotell Rydberg vid Gustav Adolfs torg som vid tiden var en inspirerande samlingsplats för kultureliten, här möttes vid sidan av Zorn bland andra Hjalmar Söderberg och Albert Engström och säkert inmundigades en och annan härlig portion av klassikern Biff Rydberg. Det är också under denna vistelse som auktionens underbara akvarell med motiv från staden på vattnet tillkommer. Över Stockholms inlopp blickar vi från Skeppsholmen mot Djurgårdens bebyggelse i fonden med Skansenberget som låtits agera den naturliga brytningen mellan himmel och hav. Ett tvåmastat segelfartyg är på väg att möta en ångbåt vars bolmande svarta rök virvlande rör sig över himmelen. Ingen kunde som Anders Zorn måla vatten och i denna finstämda ögonblicksskildring fångas dess svepande vågrörelse med en förbluffande lätthet. Färgskalan domineras av de blå skiftningarna i himmelen och vattnet vilket förhöjs av några accentuerande toppar av vitt som levandegör vattenytan. Zorn var en mästare på att skildra ljusförhållanden vilket här syns tydlig i de båda båtarna som speglas ner i vattenytan. Det är i kompositioner av detta slag som den virtuose Zorns fallenhet lyser som allra starkast när enkelheten låts dominera och begåvningen briljera. ■