Logga in

Anders Zorn (1860‑1920)

”Morgonstämning”


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 11 – 14 juni 2024


Nr 801 Anders Zorn (1860‑1920). ”Morgonstämning”. Signerad och daterad Zorn 1917. Olja på duk, 119,5 x 89,5 cm.

UTROP

2.000.000 – 3.000.000 SEK
€ 172.000 – 258.000

PROVENIENS

Konsul Erik Brodin (1872‑1931), Stockholm.
Bukowskis, Stockholm, 11‑12 april 1935, kat. nr 60.
En betydande svensk privatsamling.

LITTERATUR

Tor Hedberg, Anders Zorn, II, 1924 avbildad s. 143 och omnämnd s. 148‑149.
Albin Roosval (red.), Svenska hem i ord och bilder, artikeln ‘Brodinska hemmet. Villagatan 6, Stockholm’ av Ernst Malmberg, 1935, omnämnd s. 229.
Gerda Boëthius, ZORN. Tecknaren. Målaren. Etsaren. Skulptören, 1949, felaktigt upptagen i förteckningen under år 1918 under titeln “Dystra aningar”.


Fokus

Det är tidig morgontimma. En ny dag spirar och sängens varma omfamning måste lämnas. På en kista vid sängkanten sitter en kvinna i paradisdräkt, vid sidan av ligger hennes gröna och randiga kläder och väntar, i handen håller hon ett rött tygstycke. Håret hålls på plats med ett brandrött band i flätan. I den enkla timmerstugans mörka dunkel lyser den nakna kullans ljusa hy. I den reflekteras både solens första strålar som skiner in genom ett fönster liksom den värmande härdens brandgula flammor. Med utsökt skicklighet i en suggestiv dynamik av ljus och skuggor skildras det mäktiga ljusskenet. Att framhäva Anders Zorns förbluffande förmåga att fånga de små stunderna i enkelhetens högborg synes onödigt. Mästaren talar för sig själv. 

Anders Zorns enastående färdigheter som målare gjorde honom tidigt i karriären vida känd långt utanför Sveriges gränser. Med en fot i hemlandet Sverige och den idylliska trakten kring Mora i Dalarna, och en i fjärran länder som Spanien, England och Amerika blev Zorn en av sin tids mest inspirerande skildrare. Beställningarna blev många, alla i societeten ville ha sitt porträtt målat av mästaren Zorn. Men det var i hans hjärtas Dalarna som kanske hans mest innerliga måleri tillkom.

Under 1910-talet var Zorn en vida berömd konstnär. Hans produktion var fortsatt stor och hans hittills lysande bana där Zorn utnyttjat sina konstnärliga resurser till fullo stagnerade inte på något sätt. Det är här hela hans konstnärliga erfarenhet samlas och blomstrar till fullo. Gerda Boëtius beskriver Zorns måleri under hans sista decennium i jordelivet: ”Han icke endast minnes sin ungdoms och mannaålders bragder utan förmår även att återupprepa dem. En följd av dukar vittnar om att han alljämt icke blott kunde allt vad han ville utan även ville det han bäst kunde.” Hon fortsätter: ”1917 var ett år rikt både på gott och mindre gott. Några av hans minst lyckade naketbilder tillhöra detta år, men även några av hans kraftigaste eller känsligaste studier. Dit räknar jag ’Morgonstämning’, en i all brutalitet dock monumental skildring av den mäktiga, bondska kvinnotyp han så ofta förhärligat, en bild vars urkraft liksom upphäver alla vanliga konstnärliga distinktioner och gör dem värdelösa. Den har aldrig varit utställd utan gått direkt från konstnärens ateljé till sin ägare: E. Brodin, men jag reproducerar den här såsom alla kullors hedniska urmoder, en Dalabygdens Hertha”. 

I auktionens ”Morgonstämning” arbetar Zorn med en begränsad palett, med breda penseldrag som drivet förts till duken. Resultatet blir en intim och innerlig skildring av ett ögonblick, där dagen väntar och sänghalmen måste lämnas. En känsla som säkerligen många kan identifiera sig med. Målningens första ägare, konsul Erik Brodin, var en god vän till konstnären och i hans stora konstsamling fanns några av konstnärens allra främsta verk i privat ägo.

Tidigt tjusades Anders Zorn av den stora världen och han gav sig iväg på otaliga resor till spännande platser. Hans konstnärliga begåvning visade sig slående och vad han än företog sig – allt från de tidiga briljanta akvarellerna till de utsökt formade bronserna och fullödiga oljemålningarna visar en häpnadsväckande kvalitet utförd av Zorns händer med största känslighet och skicklighet. Trots inspiration från all världens hörn och framgångar värnade han själv alltid om hemtrakten. Det var i Mora som alla högtider som midsommar och jul skulle firas och det var egentligen tillsammans med det enkla folket som han själv trivdes allra bäst. Efter att Anders och Emma haft Paris som sin bas under knappa tiotalet år bestämde de sig därför under sommaren 1896 för att flytta hem till Sverige och till Mora. 

Det var under året 1904 som Anders Zorn köpte lite mark ett par mil utanför Mora vid Österdalälven för att kunna leva ”som på förfädrens tid”, alltså ganska enkelt och primitivt. Till Gopsmor flyttade Zorn ett antal hus från Moratrakten och till denna enkla boning färdades han några gånger om året för att kunna leva ett enkelt liv, fritt hänge sig åt måleriet och konstnärskapet till fullo. Platsens avskildhet gjorde det möjligt att arbeta ostört, fri från uppmärksamhet och störande blickar och det är i denna inspirerande miljö som flera av hans mest intressanta målningar tillkommit. Modellerna som följde med Zorn till Gopsmor fick ofta hjälpa till i hushållet och det är just i dessa vardagens små ljusstunder som hans måleri når nya höjder. 

Zorn är reduktionens mästare och så även här. Det ständiga spelet mellan olika ljusförhållanden fängslade särskilt Zorn, här fann han en utmaning att bemästra och förändringar mellan ljus och skugga är en återkommande eggelse som han hela tiden återvänder till.

”Morgonstämning” är en fin tolkning av den vitaliserade konstnären Zorn, från en tid då man annars skulle ha summerat mästerskapet, men här vågar han i mogen ålder anta utmaningen att måla som i ungdomens dagar – djärvt, finstämt och med en penselföring i världsklass. 


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Julia Unge Sörling

Intendent

Klassisk och äldre konst
Tel: 0701-08 14 08
sorling@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information