Till katalogerna
Internationell Kvalitetsauktion 13–16 juni »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 13 – 16 juni 2023
Nr 386 Anders Zorn (1860‑1920). ”Carmen” / ”Spanjorska i profil II”. Signerad Zorn. Akvarell och täckvitt på papper, 25 x 17,5 cm.
400.000 – 600.000 SEK
€ 35.000 – 53.000
Uppsala Auktionskammare, 10-13 juni 2014, kat. nr 84.
Åmells konsthandel, Stockholm
Nationalmuseum, Stockholm, ”Zorn – en svensk superstjärna”, 18 februari-29 augusti 2021, kat. nr 36.
Gerda Boëthius, Zorn – Tecknaren, målaren, etsaren, skulptören, 1949, möjligen listad i verkförteckningen under år 1884, s. 540 som den privatägda “Spanjorska i gult” som författaren enligt egen utsago ej haft möjlighet att undersöka.
Johan Cederlund, Zorn i Spanien, 2009, jämför med akvarellen “Spanjorska i profil (I)”, s. 77 samt blyertsteckningen med samma titel i Zorns skissblock, s. 76.
Carl-Johan Olsson (red.), Zorn – en svensk superstjärna, 2021, avbildad samt upptagen i katalogdelen s. 162.
I februari 1884 lämnade Zorn ett regnigt och dimmigt London, där han sedan ett par år bodde, för att för andra gången i sitt liv resa till Spanien. Det var den svenske ministern i Madrid, Henrik Åkesson, som hade lockat honom dit med utsikter om porträttuppdrag. Till och med den unge spanske kungen, Alfons XII, kunde tänkas vara intresserad.
Zorn anlände i mars till den spanska huvudstaden efter en tids uppehåll i Lissabon. Han installerade sig på Calle de Caballeros, en parallellgata till Gran Via inte långt från Puerta del Sol. Åkesson såg till att genast introducera honom i stadens förnäma kretsar. ”Jag arbetar och roar mig”, skrev Zorn till sin fästmö Emma Lamm hemma i Sverige. ”Dag och natt ständigt exitement. I natt kom jag hem vid fyratiden från soiree hos holländske ministern där såg jag hela förnäma Spanien från förste ministern – till undertecknad.” Ibland fick Zorn också tillfälle till en ridtur i Retiroparken på någon häst ur kungens stall. Men snart tröttnade Zorn på livet i de fina salongerna: ”Det tar så mycket tid att vara höflig”, klagade han. Nu ville han arbeta.
Zorn hade ett rekommendationsbrev till den spanske kungens sekreterare, greve Guillermo de Morphy och uppvaktade denne strax efter sin ankomst till Madrid. Jo, kungen var intresserad av ett porträtt, men sittningen skulle bestämmas senare. I april blev kungen emellertid sjuk, vilket gjorde att projektet fick skjutas på framtiden.
I mellantiden fick Zorn några andra prestigefulla porträttbeställningar – av hertiginnorna Alba och Osuna (båda porträtten försvunna). Han kom också att utföra ett av sina mest lysande porträtt från denna period, det av greve Morphys dotter, Cristina (Prado).
Mycket av tiden i Madrid ägnade Zorn med spanska konstnärskollegor, särskilt två målare, Luis Sainz och Juan Comba y Garcia. De erbjöd svensken plats i sina ateljéer och han fann sig snart väl tillrätta. Genom dem fick han också tips om lämpliga modeller. Zorn kom att utveckla en särskild fäbless för de färgrika spanska textilierna, speciellt tillsammans med gyllene hy och mörka sammetsögon!
I början av juli hade Zorn gett upp hoppet om att få porträttera kungen och återvände till England. (Alfons XII avled året därpå.) Men minnena från Madrid hade etsat sig fast i hans medvetande och under hösten 1884 och våren 1885 tillkom flera akvareller med spanska motiv. Zorn utgick från det skissmaterial han samlat på sig i Madrid. Till sin hjälp hade han också textilier han fört med sig därifrån, liksom, troligen, några målningar som kamrater i Spanien presenterat honom med.
Akvarellen ”Carmen” (Spanjorska i profil II) utförde Zorn med största sannolikhet efter det han lämnat Spanien.
”Carmen” är en lätt och luftig akvarell med en kvinna i profil, klädd i gul sjal eller mantón de Manila och ljusblå sjalett, en så kallad pañuelo, och med en solfjäder i handen. Akvarellen finns i en andra version, ”Spanjorska i profil” (I), signerad och daterad ”Zorn 1885” (privat ägo). I båda versionerna står kvinnan på vad som tycks vara en balkong, med ett blommande träd i bakgrunden, omsvept av söderns luft och ljus. I auktionens akvarell bär hon, till skillnad från i den andra, ett blänkande örhänge. Zorn målar som ofta vått i vått, så akvarellfärgen flyter ut nästan som den vill.
Det kan nämnas att Zorn använde samma rekvisita, den gula sjalen och den ljusblå sjaletten, i två av sina mest genomarbetade akvareller med spanska scener, ”Kurtis” och ”Flirtation”. Ja, det är av allt att döma även samma modell han använt. ”Flirtation” fullbordades i England på våren 1885 och ställdes ut på Royal Institute i London, där den väckte stor entusiasm. ■
– Johan Cederlund, Museidirektör, Zornmuseet