Logga in

Anders Zorn (1860‑1920)

Grevinnan Stenbock


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 15-18 juni 2021


Nr. 687 Anders Zorn (1860‑1920). Grevinnan Stenbock. Signerad och daterad L. Zorn London -82. Akvarell och täckvitt på papper, 73,5 x 53 cm.

Porträttet föreställer grevinnan Clementine Maria Stenbock (1855‑1941), född de Reuter, gift med greve Albert Magnus Stenbock.

UTROP

3.000.000 – 4.000.000 SEK
€ 296.000 – 395.000

PROVENIENS

Greve Otto Albert Magnus Stenbock (1838‑1915).
Därefter genom arv till C A Gustavsson, Julita.
Därefter genom arv till herr och fru Ljungberg.
Fritzes Kungl. Hovbokhandel, Stockholm.
Direktör Nils Berglöf, Stockholm.
Åmells konsthandel, Stockholm.
Svensk privatsamling, förvärvad från ovanstående.

UTSTÄLLD

Royal Academy, London, 1883, kat. nr. 1078.
Uppsala, ”Gammalt och Nytt”, 1906, nr. 18.

LITTERATUR

Gerda Boëthius, Zorn. Tecknaren, målaren, etsaren, skulptören, 1949, listad i verkförteckningen under år 1882, s. 539.
Anders Zorn & Hans Henrik Brummer (red.), Självbiografiska anteckningar, 1982, omnämnd s. 32, samt s. 174.
Hans Henrik Brummer, Zorn MCMLXXXIX, 1989, omnämnd samt avbildad s. 51.
Hans Henrik Brummer, Anders Zorn. Till ögats fröjd och nationens förgyllning, 1994, omnämnd s. 66.


Fokus

Anders Zorn och inledningen på karriären som internationellt hyllad porträttmålare

När Anders Zorn lämnade Paris på våren 1882 för London skulle det bli ett avgörande skede för hans fortsatta karriär. Den ovanligt begåvade 22-åringen var fast besluten att lyckas som konstnär och förutsättningarna fanns ju eftersom han, som han själv uttryckte det, var ”den bäste aquarellmålare som fanns”. Tillsammans med Christian Bolinder som ciceron i London målade han i parker och fann vackra motiv vid Themsen under sommaren. Han gick till den förnäme konsthandlaren Mc Lean vid Haymarket för att erbjuda ett av sommarens verk från Richmond till en summa av 60 pund, men konsthandlaren ville endast bjuda 3, varpå Zorn genast bockade och svängde på klacken för att lämna butiken. Målmedveten som han var frågade han sin vän Bolinder om vilken gata i staden som var mest förnäm och fick sedan tag på ett rum med ateljéfönster på 42 Brook Street där han inrättade sig. Han inredde ateljén med olika möbler och tyger, fick kredit hos en färghandlare och införskaffade sig en ny garderob trots att kassan sinade, och blev därför tvungen att äta för en shilling om dagen på en bakgata. Genom sin målmedvetenhet och sitt umgänge blev han snart populär i societetskretsar och lyckades under hösten få i uppdrag att måla den svenske ministern greve Pipers porträtt liksom legationsrådet greve Otto Stenbock och hans hustru Clementine Maria. Edvard Casparsson som flitigt besökte Zorn i hans ateljé beskrev dem i ett brev till sin mor daterat 20/11 1882: ”Zorn, som för n.v. har tre porträtt färdiga på sin studio – han har flyttat till en fashionable del av stan – näml. av Greven & grevinnan (född telegraf Reuter rik) Stenbock samt greve Piper”. Hans Henrik Brummer som kommenterat Zorns självbiografiska anteckningar påpekar vikten av dessa porträtt och att de ”markerar inledningen till Zorns verksamhet som porträttmålare på den internationella marknaden. Att representanter för den svenska beskickningen kom att bli de första i raden var helt i sin ordning. Genom deras förmedling fick den lovande konstnären kontakter med en välsituerad kundkrets i England”.

Auktionens ljuva akvarell föreställande grevinnan Clementine Maria Stenbock är alltså utförd i Zorns ateljé på Brook Street. Sittande i en mörkt blå klänning med vita spetsar tittar hon mot betraktaren med vänlig blick. Zorn hade inrett sin ateljé med en palm och klätt en stol i ett mönstrat tyg. Med säker hand fångar Zorn den avporträtterades innersta väsen. Några till synes snabba drag med penseln återger kjoltygets veck och skira yta. Hennes ljusa hy accentueras av den röda rosen på hennes axel och den djupa blågröna fonden. I detta och de andra porträtten han utför vid den här tiden låter han sina samlade erfarenheter komma till sin rätt. Auktionens akvarell är ett slående bevis på just denna ambition som finner sitt uttryck i Zorns närmast fulländade teknik.

Anders Zorns oöverträffade behandling av akvarellfärgen med ett bländande handlag redan som ung ledde till att hans begåvning uppmärksammades under studietiden av lärare och studiekamrater vid Konstakademien i Stockholm. Den unge Zorn kom att kombinera sina lektioner med att måla porträtt på sin lediga tid och han fick på så sätt en inkomstkälla samtidigt som han kunde omsätta skolans lärdomar i praktiken. Han var ihärdig i sitt sökande att förfina sin talang och tog varje möjlighet till nya erfarenheter. Den ambitiöse Zorn förstod även vikten av att söka ytterligare utbildning efter akademitiden och han begav sig utomlands för att finna nya lärdomar. Åren av resor till bland annat Frankrike, Spanien och Italien utgjorde en formativ period där Zorn tog emot nya viktiga intryck. Dessa kom att omsättas då han våren 1882 anlände till London för en andra gång. Han hade redan 1881 besökt staden och Zorn fann storstadsmetropolen mycket stimulerande ur en konstnärlig synpunkt. ”Det fick nu bära eller brista. Det gällde att slå sig fram, bära plank eller svälta ihjäl”, skrev Zorn i sina memoarer. Men satsningen gav som bekant utdelning och snart hade Zorn funnit sin plats på stadens konstscen. Royal Academy och Royal Institute of Watercolours öppnade sina portar och hans akvareller mottogs med livlig uppskattning. Londonkritikerna ansåg att han var ”un aquarelliste de talent” och framgången tycktes vara ett faktum.

Det aktuella konstverket är inte bara en slående porträttskildring utan också ett viktigt exempel på ett tidigt verk som bidrog till att hans karriär skulle komma att bli minst sagt lysande. Zorns akvarell föreställande grevinnan Stenbock ställdes ut till allmän beundran vid Royal Academy 1883, tillsammans med porträttet av maken, och fick uppmuntrande recensioner. Med en utsökt känsla för detaljer och teknisk fulländning briljerar Zorn i denna finstämda skildring av grevinnan Stenbock. Anders Zorn kom att bli en av de främsta svenska konstnärerna som även blev en lysande stjärna i länder som USA, Frankrike och England. Han uppmärksammas gång på gång genom utställningar runtom i världen och inte minst under denna vår och sommar i Nationalmuseums stora utställning ”Zorn – en svensk superstjärna”.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Julia Unge Sörling

Intendent

Klassisk och äldre konst
Tel: 0701-08 14 08
sorling@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information