Logga in

alf wallander (1862 - 1914)

En keramisk pionjär 


Föremål som säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 12 – 14 november 2024


Det är nog ingen underdrift att säga att formgivaren och konstnären Alf Wallander (1862-1914) var ett underbarn. Redan som femtonåring skrevs han in vid Slöjdskolan i Stockholm, och året därpå gjorde Alf sitt inträde vid Konstakademien. Här utvecklade han sina konstnärliga färdigheter, och hade bland andra ”farbror Wille”, Josef Wilhelm Wallander, som lärare. 1885 lämnade han Stockholm och begav sig till Paris för att studera vidare för Aimé Morot och Jean-Joseph Benjamin-Constant, där han så småningom möttes av verkliga framgångar. 1889 deltog Wallander i Parissalongen och vid Världsutställningen i Paris samma år erhöll han första pris för sin pastellmålning ”Tiggargubbe”, som idag hänger på Göteborgs konstmuseum. 

Somrarna 1886 och 1887 tillbringade han dock i Sverige. Under dessa år ingick han i Dalarökolonien tillsammans med Anders Zorn, Eva Bonnier, August Hagborg och Robert Thegerström med flera. Wallander återvände till Sverige 1890, utmattad efter fem år av intensivt arbete och festande som livet i Paris kunde innebära. Han anslöt sig till konstnärsgruppen Opponenterna, med Ernst Josephson i spetsen, och medverkade i gruppens utställningar under 1890-talet. 

Nu var det dags för något nytt. 1894 vände sig Wallander till Rörstrands porslinsfabrik för att utforska den keramiska konsten. Rörstrand såg möjligheten att tillmötesgå konstvärldens nya strömningar. Stilen Art Nouveau, från moderiktiga Frankrike, hade slagit an i hela Europa, och kom att kallas jugendstil i nordligare breddgrader. Vintern 1895 anställdes Alf som konstnärligt biträde på fabriken inför den stora utställningen i Stockholm 1897.

Wallander ställde ut sin keramik för första gången i Svenska Slöjdföreningens lokaler på Brunkebergstorg 1896. Här presenterades unika arbeten i fajans, modellerade och målade av konstnären själv. Det här var startskottet. Utställningen var banbrytande och togs emot med stor entusiasm och uppskattning:

”Denna utställning är af ovanligt stort intresse, särskildt därför, att den utgör ett nytt uppslag inom vår samtida svenska konst. Flertalet af föremålen äro lika djärft som originelt modellerade och dekorerade på ett med deras form öfverensstämmande sätt, oftast lika fyndigt som dristigt och oftast med användande af föremål ur vårt eget lands växtverld som motiv. Ingen vän af svensk konst och konstindustri bör försumma att se den. Den utgör en heder för sin energiske och skicklige upphofsman.” (Aftonbladet: Konst och literatur: Alf Wallanders keramiska utställning, 1896).

I maj 1897 invigdes Konst- och Industriutställningen med pompa och ståt, som under några sommarmånader drog nära två miljoner besökare ut till Djurgården. Här presenterades innovationer och upplevelser till allmänhetens förtjusning. I den färgsprakande avdelningen för konsthantverk stod Alf Wallander jämte Gunnar G:son Wennerberg på Gustavsberg som den dominerande kraften inom svensk jugend. 

Utöver keramik, applicerade Wallander sina konstnärliga talanger på tenn, silver, konstsmide, bokband, möbler, textil och konstglas. För glasbruken Kosta och Reijmyre tecknade han skisser till exklusiva föremål, menade att ställas ut på de stora utställningarna mellan 1908 och 1914. Villa Gärdsgården i Stocksund, ritad av Ragnar Östberg på uppdrag av Alf och Gerda Wallander, inreddes med egenritade möbler. I matsalen draperades matbordet med en ullduk, formgiven av Alf med motiv av hägrar och stiliserade vågor i rött, blått och vitt.

Den Baltiska utställningen i Malmö 1914 kom att bli konstnärens sista. Alf Wallander blev sjuk, och gick bort innan utställningen stängt sina portar. Med denna gigant dog den svenska jugendstilen, som under 1910-talets andra hälft ersattes med vackrare vardagsvaror, och vidare med Swedish Grace under 1920-talet. I pressen skrevs det om livsnjutaren Alf med beundran:

”Med honom har den svenska konsten förlorat en af sina mest begåfvade och mest mångsidiga män […]. Alf Wallander var en skönhetsvän såsom få, och ingenting kunde rubba hans optimistiska syn på lifvets alla förhållanden. Han var en sann svensk på samma gång som en entusiastisk dyrkare af det naturligt vackra […]” (Svenska Amerikanska Posten, 1914).

I auktionen presenteras flera nyckelverk ur konstnärens mångfasetterade oeuvre, verk som så tydligt speglar denna ”dyrkan av det naturligt vackra”, som Wallander gjorde sig älskad för. 


Se alla föremål av Alf Wallander »

Kontakt

Olof Neppelberg

Assistent

Kinesiskt porslin och asiatiskt konsthantverk
Tel: 0720-70 51 24
neppelberg@uppsalaauktion.se

Erik Ingare

Intendent

Hemvärdering
Tel: 0720-70 67 89
ingare@uppsalaauktion.se

Mer information