Till katalogerna
Internationell Kvalitetsauktion 13–16 juni »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 13 – 16 juni 2023
Nr 640 Alexander Roslin (1718‑1793). Porträtt föreställande Mlle Bourgevin de Linas, framställd som vestal. Signerad och daterad Roslin le suédois 1756. Olja på uppfodrad duk, 91,5 x 72 cm.
400.000 – 600.000 SEK
€ 35.000 – 53.000
Med påskrift på etikett a tergo:
”Ce tableau appartient à Henry de Bertier de Sauvigny – 8 rue de Marignan – Paris -.
Provient de la succession de la Bnne de Neufbourg.
Portrait de Mlle de Lynas. (allians Bertier). Sign. Roslyn en bas, a gauche_
Emporte de Paris par son proprietaire le 28 – aout – 1939.
Mis provisoirement, chez Mma Delorme – Le Prieuré – St Martin du vieux Belleme – Orne.”
Ursprungligen i den avbildade Mlle Bourgevin de Linas samlingar, La Fleche, Sarthe, Frankrike.
Därefter genom arv inom familjen fram till 1930-talet.
Privat samling.
Åmells konsthandel, Stockholm.
Salongen, Paris, 1759, möjligen utställd under titeln ”Le Portrait de Madame *** habillé en grecque”, kat. nr 71.
Gunnar W. Lundeberg, Roslin – Liv och verk, 1975, vol. II, s. 23, kat. nr 88 samt pl. 24 (enligt författaren kan porträttet även föreställa en fröken Bonnaire de Forges, se kat. nr 112).
Alexander Roslin hade anlänt till Paris vid början av 1750-talet och hade gjort sig stor lycka hos den parisiska aristokratin. Med stor talang för teckning och målning hade den unge Roslin gått som elev hos hovmålaren Georg Engelhard Schröder och visat prov på en anmärkningsvärd begåvning för porträttmåleri. Efter ett antal år runtom hoven i Europa slog han sig ner i Paris 1752. Han valdes året därpå in som ledamot vid Académie Royale de peinture et de sculpture, den franska konstakademien. Det var en sällsynt ära för en konstnär av utländsk härkomst vilket också visar prov på hans osedvanliga talang samt förankring inom aristokratin. Samma år representerades han med fem porträtt vid Parissalongen och hans framgångsrika karriär satte fart. Hans porträtt var ofta smickrande och förskönande bilder vilket gjorde att beställningarna blev många och besöken likaså i hans ateljé. Han fick även senare en ämbetsbostad i Louvren, där kungen av tradition upplät boende för särskilt gynnade konstnärer.
Beställarna kom ur den högsta societeten, och vid ett flertal tillfällen hade Roslin äran att måla den franska kungafamiljen, liksom furstar och monarker från andra länder, inte minst de svenska när de var på besök i Paris och när han själv vistades i Stockholm vid 1770-talets mitt. Under en period kallades han till S:t Petersburg där man också ville åtnjuta Roslins talang. Förutom att på ett verklighetstroget sätt kunna avbilda sidentyger, sammet, rosiga kinder och avancerade håruppsättningar, kunde Roslin fånga den avbildades personliga uttryck som den sanne människokännare han var. För alltid har han målat sig in sig i den svenska konsthistorien som stoffmåleriets mästare och under sin karriär stod kungar, adel och andra förnäma personer på kö för att få sitt porträtt utfört av ”Le Chevalier Roslin”.
Auktionens porträtt föreställer Mademoiselle Bourgevin de Linas och är daterat 1756. Vid denna tid blomstrade rokokons eleganta och ljusa ideal vilka ersatte tidigare epokers strängare formspråk. Fantasifulla, naturtrogna och mer livliga skildringar blev nu à la mode och ingen kunde som Roslin levandegöra sina modeller genom måleriets skönhet. Många var de konstnärer som under rokokon hämtade sin inspiration från litteraturen och särskilt antiken. Den avporträtterades ställning i samhället skulle speglas av hur man lät sig avbildas och vi finner här hur fröken Bourgevin de Linas är framställd som vestal. Förklädnadsporträtt och skildringar som exempelvis gudinnor blev mycket populärt under rokokon och likaså blev vestalframställningarna.
Vestalerna var gudinnan Vestas prästinnor i antikens Rom och kom i porträttkonsten att användas som symboler för kvinnlig dygd vilken kännetecknas av den vita klädseln och slöjan. Vestalerna var alltid sex till antalet, noga utvalda bland högt uppsatta familjer och hade till uppgift att vakta den ständigt brinnande elden och hämta vatten från en helig brunn. De var högättade och levde ett privilegierat liv men ålades leva efter stränga löften och avge kyskhetslöfte. För stoffmåleriets okrönte konung blev skildringen av Mademoiselle Bourgevin de Linas som vestal en möjlighet att fullkomligen briljera genom en synnerligen effektfull hantering av de olika vita glänsande kulörerna, allt från kvinnans hudton till pärlorna i hennes hår, den transparenta slöjans skirhet och klänningens dyrbara siden. Hon är elegant, vän och idealisk och varje detalj har ägnats en otrolig omsorg av Roslins känsliga hand. ■