Logga in

Helene Schjerfbeck

“Stam och Tallar”


Klubbades för 800.000 kr vid Uppsala Auktionskammare Internationella Kvalitetsauktion 7-10 juni 2017.


1296. Helene Schjerfbeck (Finland 1862‑1946). ”Stam och tallar”. Signed with monogram HS.
Oil on panel, 65 x 60.5 cm.


Det var en omvälvande tid för den finländska konstnären Helene Schjerfbeck åren omkring 1913-1917. Hon hade blivit återupptäckt efter ett drygt decennium av frånvaro på konstscenen. Den då unge Gösta Stenman (1888-1947), redaktören, konstkritikern och sedermera konsthandlaren, hade upptäckt hennes måleri på Åbo konstförenings vårutställning 1913 och blivit begeistrad. En annan ung man, forstmästaren, konstnären och författaren Einar Reuter (1881-1968), pseudonymen H. Ahtela, sällade sig till hennes beundrarskara 1915. Han sökte upp henne i Hyvinge, omkring 50 kilometer norr om Helsingfors, där hon sedan 1902 var bosatt. Dessa två konstälskande personligheters bekantskap blev en vital injektion för Helene Schjerfbeck och hennes måleri. De blev alla i konstens tecken vänner för livet, i en varm och stöttande tillgivenhet.

Under sina första år i Hyvinge utvecklade Helene Schjerfbeck sin reducerande modernistiska måleriteknik. Först genom att observera naturens olika utseenden, som trädkronans siluett mot skyn, löv och blombladsformer och landskapets avgränsning sedd genom fönstret. Hon stiliserade motiven, tecknade och klippte ut applikationer och byggde collage, målade i akvarell, men förmådde till en början inte hantera oljefärgen. Det blev en revolutionerande omvälvning, när Stenman och Reuter uppenbarade sig. Hennes måleri utstrålar ny kraft och färgerna började blomstra. Den röda färgen hade hon något år tidigare funnit. Den förhöjde intensiteten i motivet, de röda läpparna i porträtten och i stillebenmåleriet, exempelvis i ”De röda äpplena” 1915. Efter uppmärksamheten av de två männen prövade hon även andra färger.

På gården vid hennes bostad i Hyvinge utanför fönstren stod brunnshuven omgiven av träd, höga stammar, lövträd och buskage. Åt andra hållet låg vägen, husen och fälten. Målningen ”Brunnen” signerad 1914 och landskapsmålningen ”Stam och tallar”, den senare med sin rosalila trädstam i förgrunden har ett gemensamt målarspråk. De är dessutom målade på samma sorts kartong med samma mått. Och de har samma doft av franskt plein air måleri, friluftsmåleriet, men nu fritt utvecklat. Målningen ”Stam och tallar” har också fört henne närmre fauvismens kompletterande färgenergier. Motivet hålls samman genom streck och konturer med kol ovanpå oljan. Helene Schjerfbeck vågade vara befriande okonventionell.

Helene Schjerfbeck hade sina första stora framgångar på 1880-talet med målningar som ”Wilhelm von Schwerins död” från 1886 och ”Konvalescenten” från 1888, men idag är hon kanske mest uppmärksammad för sina inträngande självporträtt. De starkaste av de porträtten är gjorda efter hennes 75-årsdag 1937 och hennes andra separatutställning, den gången anordnad av Stenmans konstsalong på Storgatan 10 i Stockholm. Schjerfbeck gjorde även många landskapsbilder, inte minst de fantastiska från Fiesole 1894 och hennes bilder med utsikten från badhotellet i Saltsjöbaden där hon bodde under de sista åren hon levde, liksom auktionens subtila landskap med stam och tallar från Hyvinge.

Lena Holger
Författare och konsthistoriker


Tillbaka till katalogen »

Mer information