Aktuella auktioner
Se datum och information
Klubbades för 500.000 kr vid Uppsala Auktionskammare Internationella Kvalitetsauktion 6-9 december 2016.
77. Carl Larsson (1853‑1919). ”Anna Arnbom” – ur ”Nu är det jul igen”.
Monogramsignerad i blyerts CL. Akvarell med täckvitt och tusch på papper, 59 x 43 cm.
Julen på Lilla Hyttnäs i Sundborn har för flera generationer blivit sinnebilden av klassiskt svenskt julfirande. Carl Larsson har med sina målningar bjudit oss att dela denna speciella högtid tillsammans med hans familj och vänner.
I boken Ett hem beskriver Carl Larsson med egna ord julfirandet på Lilla Hyttnäs; ”Här bruka vi fira julaftonen. Det är sannerligen en äkta julstämning här, med de båda gamla och alla barnen, de rara tjänarinnorna och den hederlige Johan. Och här sitter jag som en patriark och delar ut julklapparna från alla till alla. I spiseln spraka och knastra hela vedträn och mitt i salen ståtar den vackraste av de granar vi på morgonen tagit från skogen. Du härliga midvintersfest här i Norden!”
Han beskriver vidare i Spadarfvet mitt lilla lantbruk; ”Senare på kvällen komma gröten och lutfisken. Alla flickorna fiska efter bönan i gröten, men af någon egendomlig tillfällighet – det är nu fjärde julen – får Anna Arnbom den äfven denna gång. Hon rodnar alltid lika glad och hoppfull.”
Kompositionen är perfekt regisserad av Larsson. I bakgrunden, mot de stora fönstren ser man Erik Qvarnberg, rättare på Spadarvet som bjuds bröd ur en korg av Carl Larssons dotter Kersti. Erik är avporträtterad i profil och bär Bodadräkten med tillhörande käck tofsmössa. Dottern Brita syns längst till vänster i bild, spelandes på flygeln. Sonen Esbjörn, välkammad och allvarlig, förser sig från julbordet. Konstverkets huvudperson är Anna Arnbom, hushållerska hos familjen Larsson. ”I Köket härskar Anna Arnbom, min väns dotter, som också är spiran öfver barnen under det vi äro i Sundborn” skriver Carl Larsson i Åt Solsidan. Anna var dotter till snickare Hans Arnbom – en mycket betydelsefull person och vän till Karin och Carl Larsson. Snickare Arnbom, som förutom har varit med vid alla ut- och ombyggnader på huset, även har gjort stolar, bord, sängar efter beställning av konstnärsparet. Det sägs att han själv inte förstod sig på denna nya stil som Karin och Carl förespråkade. Det finns beskrivet hur han skämdes över att behöva göra så fula möbler och körde dem till Lilla Hyttnäs när det var mörkt och ingen kunde se. Anna är iklädd den nya Sundbornsdräkten. Denna dräkt har Karin Larsson tillsammans med andra kvinnor från byn skapat. Tidigare bar man Svärdsjödräkten även i Sundborn. I handen håller Anna en stånka, fylld med det goda hembryggda ölet, vilket var ett absolut måste på det Larssonska julbordet.
I boken Spadarvet har Carl Larsson längtansfullt beskrivit detta överdådiga julbord; ”Tänk på syltan, press-syltan, den rökta fårbogen, köttbullarna och skinkan, den heliga julskinkan! Och revbensspjället och risgrynskorv och fläskkorv och hackkorv och grisfötterna, gubbar! Och bakverk, limpor och vörtbröd.” och tillägger sedan ”Goda samveten och goda magar höves på julaftonen för att, pro primo, allt skall kunna smaka och, pro sekundo, för att magen skall kunna hålla”.
Det stora ateljéförnstret som agerar bakgrund till auktionens akvarell är resultatet av en större renovering av Lilla Hyttnäs under år 1899. Ateljén sades vid tiden vara den största i landet, vilket var nödvändigt för att Larsson skulle kunna slutföra sina stora målningar. Det stora ljusa rummet ger nästan en sakral upplevelse. Kanske var det också Carl Larssons mening då han med åren blev allt mer religiöst intresserad. Carl Larsson kallar det själv, lite skämtsamt för ”ett konstens tempel”. Ateljén var vanligtvis möblerad för lättsam samvaro med möbler som var smidiga att flytta mellan den öppna spisen och flygeln. Den stora salen kunde lätt ändras från arbetsrum till som här, festlokal. I ateljén döptes alla barnen Larsson och detta var också den givna platsen för julfirande.
I februari år 1907 skriver Karin Larsson till sin mor; ”Carl har sedan Jul gjort ett fullkomligt jättearbete. Målat en tafla (fem meter lång ungefär) som föreställer vår julfrukost. Han har arbetat både söndagar och hvardagar och långt in på nätterna”. ”Jättearbetet” som Karin skriver om är Carl Larssons ”Nu är det jul igen” (Olja på duk, triptyk, totalt 180 x 456 cm, i samlingarna på Helsingborgs museum). Den monumentala målningen slutfördes under år 1907 föregicks av fyra stycken fristående akvareller, varav auktionens Anna Arnbom är en av dessa.
Auktionens akvarell Anna Arnbom är ett slående exempel på Carl Larssons mästerliga hantering av akvarellen som medium. Han lyckas i detta verk fånga såväl det skira vinterljuset som värmen i den stora salen. Den varma koloriten i Annas och Kerstis klänningar kontrasterar väl mot det ljusa fönstret. Akvarellen är en fint avvägd komposition där de strama linjerna i inredningen ställs mot de mjuka mänskliga formerna. Allt detta fångas i konstnärens närmast unika förmåga att tala linjernas språk. Hans fulländade hantering av detta formspråk har beskrivits av barnbarnet Ulwa Neergaard i hennes levnadsteckning över konstnären: “Linjen, den konstnärliga, är nämligen icke det kortaste avståndet mellan två punkter, utan den lever som en själ, andas och rör sig, böljar och vändas och längtar efter den vila, som en riktig konstnär kan skänka den”.