Aktuella auktioner
Se datum och information
Klubbades för 800.000 kr vid Uppsala Auktionskammare Internationella Kvalitetsauktion 6-9 december 2016.
72. Anders Zorn (1860‑1920). ”Lutspelerska”.
Signerad och daterad Zorn 1918. Olja på duk, 48 x 67 cm
År 1915 målade Zorn sig själv i två kända porträtt, Självporträtt i rött och Självporträtt i vargskinnspäls. Det är en sliten man vi möter i dessa målningar, inte mer än 55 år gammal, men plågad av sjukdom och sliten av en våldsamt intensiv livsföring. Av en yngre generation konstnärer betraktades han som grosshandlarnas och etablissemangets konstnär, och själv kände han säkert att kreativiteten höll på att avta. Men de verk han skapade i slutet av sitt liv vittnar icke desto mindre om hans konstnärliga öga och tekniska briljans.
Naken kvinna som spelar luta eller som läser ett brev var motiv som Zorn ägnade ganska stort intresse åt de sista åren. Vi möter motivet i hans studieblock i blyerts och rödkrita, i målningar och etsningar. I denna målning är det troligen Ols Maria – en av Zorns favoritmodeller – som poserar för konstnären i hans ateljé vid Södermalmstorg i Stockholm. Hon sitter naken på en pälsmatta, böjd över en luta och framför ett par stolar och en vävd tapet.
Huruvida detta sena nakenmåleri är ett uttryck för köttslig lust eller inte må överlåtas åt betraktaren att bedöma; det följer ändå ett konstnärligt program, eller en utveckling, som började långt tidigare. Den breda penselföringen, behandlingen av stofferna, realismen – allt har nu fått en mer summarisk form, som om konstnären delvis anpassade sig till den moderna konstens ytmässighet, utan att ge avkall på form och volym.
På en Zornutställning som ägde rum i Konstföreningens lokaler 1918 till förmån för Röda Stjärnan lät konstnären självsvåldigt gruppera porträtt av adliga herrar med aktstudier i förenklad, ja nästan förråad stil. På en vägg hängde exempelvis ett porträtt av Clarence von Rosen mellan två tämligen utmanande målningar, På vargen och På lädersoffan. Att en sådan hängning både upprörde och provocerade några av de avporträtterade personerna – och säkert många besökare – säger sig själv. Likväl mottogs målningarna med respekt av flera kritiker. August Brunius menade i Svenska Dagbladet att Zorn nu undvek ”ljusdunkel och impressionistisk skissering för att istället avgränsa figurerna, särskilt de nakna, emot bakgrunden”. Karl Asplund, som skrev för Dagens Nyheter, var imponerad av konstnärens ”väldiga målarkraft” även om han ansåg att ”det rent biologiska gjort ett visst intrång på det måleriska”. Bortom nakenheten finns ett måleri som få konstnärer bemästrar.
Johan Cederlund
Museidirektör, Zornmuseet