Till katalogerna
Internationell Kvalitetsauktion
10 – 13 december 2024 »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 10 – 13 december 2024
Nr 876 Gustaf Fjaestad (1868‑1948). Under stjärnhimlen – älgar i vinterlandskap. Signerad och daterad G Fjaestad. 29. Olja på duk, 109,5 x 131,5 cm.
Numrerad på ramen: ”26”.
400.000 – 500.000 SEK
€ 35.000 – 43.000
Skogens konung stoltserar i bakgrunden, här är det naturens magiska och smått fantastiska vidunderlighet som spelar huvudrollen. Under den stjärnklara natten dansar månens strålar nästan overkligt i luftens och snöns prismor. Skenet som lyser upp vinternatten kastar dramatiska skuggor.
Vanligtvis avbildade värmlandsmålaren Gustaf Fjaestad landskapen i egen hög majestät, utan direkt liv, men ofta med spår efter människan. Auktionens ”Under stjärnhimlen – älgar i vinterlandskap” är ovanlig, i flera bemärkelser; ofta använde sig Fjaestad av djärva och snäva utsnitt men här anas en horisont, med en disig och odefinierbar fjärran. Här finns också djuren i samspel med sin närmiljö, vilket är sällsynt men ack så naturligt. Fjaestad har här använt sig av en teknik för himlen och luften som täcker det svårgripbara i horisonten genom att måla en slags stavar i en ljusare ton än den underliggande färgen. Dessa stavar som bildar ett oregelbundet mönster är en originell men tämligen intressant teknik som sällan ses i Fjaestads verk. Genom denna bildstruktur skapar Fjaestad ett flytande perspektiv med en avsaknad av rymd och bakgrund. Fjaestads användande av de återkommande färger som går i lila, gula, bruna och blå toner skänker värme till det karga vinterlandskapet och visar på konstnärens kärleksförklaring till vinterlandskapet kring sjön Racken med omnejd.
Målningens bildstruktur går efter ett koncept som Fjaestad utvecklade tidigt i sina genombrottsmålningar. Denna struktur och komposition kom att följa Fjaestad genom hans karriär. Målningens förgrund domineras av en snötäckt strandkant med träd och låga buskar, till vänster i bildfältet syns högre, nästan kroppsliknande träd med snötäckta grenverk. Till höger uppenbarar sig en överväldigande majestätisk gran full av rimfrost. Granen reser sig så högt att den försvinner ut ur bilden. Älgarna framträder suggestivt i snödiset där bakom. I kompositionen består mellangrunden av en frostbiten sjö där snö och frost avbildats med ett pointillistiskt manér. Den stolta granen till höger i bilden ramar in. Bakgrundens gåtfullhet förstärks genom en oklar horisontlinje med diffust upplösta konturer där de främre träden i rimfrost täcker bakgrunden och fungerar som ett hinder. Vad gömmer sig i horisonten? Endast en förnimmelse av ett landskap syns i bakgrunden bortom vattnet. Några få stjärnor tränger igenom diset och natthimlen tronar högt där ovan. Vinternattens magi skänker bilden en nästintill överjordisk aura.
Kärleken till vår svenska natur fick en ny vurm i Sverige omkring det förra sekelskiftet. Många var de konstnärer som med ett förnyat intresse såg det orörda svenska landskapet med all sin storslagenhet som ett spännande motiv att tolka. För Gustaf Fjaestad var det alldeles särskilt vintern som fängslade, ofta har man i beskrivningar med rätta benämnt honom som rimfrostens mästare och de snötäckta landskapen med gnistrande snö som reflekteras i solens eller månens strålande sken har för alltid kommit att älskas av publiken. ■