Modern & Samtida konst
+ Design & Klockor
Till katalogen »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 12 – 14 november 2024
Nr 934 Öyvind Fahlström (1928‑1976). ”Kidnapping Kissinger”. Variabel målning. Akryl och tusch på vinyl lagd på metall samt magneter; 203 stycken rödbruna rektangulära, 34 stycken blå hjälmar, 14 stycken blå figurer, 7 stycken röda figurer, 1 blå polisbil, 1 röd bil, totalt 122 x 280 cm.
Utförd år 1972.
”In January, 1971, with opposition to the war in Vietnam at its height, the U.S. government charged six prominent Catholic pacifists and a Muslim academic with plotting to blow up heating tunnels under government buildings and then to kidnap Henry Kissinger, President Richard Nixon’s national security advisor.
While conceding that the abduction of Dr. Kissinger and a ’citizen’s arrest of Nixon’ had been discussed, Eqbal Ahmad, a defendant, maintained that ’there was no agreement that a kidnapping could be done non-violently nor that it would have the desired impact on the war.’ Consequently ’there was no plan.’
After the prosecution took five weeks to present its case, Ramsey Clark, the former Attorney General, rose and represented his clients in three sentences. ’Your honor, the defendants shall always seek peace. They continue to proclaim their innocence. The defense rests.’ After deliberating fifty-nine hours without reaching a veredict, the jury was dismissed and a mistral declared. The defendants promptly resumed their anti-war protests.”
Sharon Avery-Fahlström,
citerad ur MACBAs utställningskatalog ”Öyvind Fahlström: Another Space for Painting”, 2001, s. 271.
Öyvind Fahlström utförde också en teckning med collage för ”Kidnapping Kissinger” 1972. Två år därefter utgavs även en silkscreen i färg, ”Sketch for Kidnapping Kissinger” med detta motiv av Edizioni Multhipla, Milano, i en upplaga om 100 ex + 10 artist’s proofs, varav ett i samlingarna på MoMA, New York.
2.000.000 – 3.000.000 SEK
€ 172.000 – 258.000
Konstnärens kvarlåtenskap.
Ingemar Pousettes (1926‑2000) samling, Bromma.
Nordén Auktioner, Stockholm, 1-2 december 1993, kat. nr 57.
Svensk privatsamling.
Sidney Janis Gallery, New York, ”Exhibition of New Works by Oyvind Fahlstrom”, 4-28 april 1973, kat. nr 4.
IVAM Centre Julio Gonzales, Valencia, ”Öyvind Fahlström”, 10 juni-23 augusti 1992, kat. nr 46.
Museu d’Art Contemporani de Barcelona, ”Öyvind Fahlström”, 17 oktober 2000‑8 januari 2001.
Fondazione Ragghianti, Lucca, ”Öyvind Fahlström, 18 mars-15 maj 2001.
Institut d’art contemporain, Lyon, ”Öyvind Fahlström”, 15 februari- 26 maj 2002.
Baltic Centre for Contemporary Art, Gateshead, ”Öyvind Fahlström”, 7 september-24 november 2002.
Kunstmuseum Liechtenstein, Vaduz, ”Faites vos jeux! Art and game since Dada” / ”Play!”, 10 juni-23 oktober 2005.
Akademie der Künste, Berlin, ”Faites vos jeux! Kunst un spiel seit Dada”, 19 november 2005‑1 januari 2006.
Museum für Gegenwartskunst, Siegen, ”Faites vos jeux! Kunst un spiel seit Dada”, 12 februari-14 maj 2006.
Cobra Musum voor Moderne Kunst, Amstelveen, ”Faites vos jeux!” / ”Play!”, 17 juni-24 september 2006.
Sidney Janis Gallery, utställningskatalog, 1973, avbildad.
Jean-Francois Chevrier (red.), Öyvind Fahlström: another space for painting, 2001, avbildad s. 270.
I januari 1972 inleddes en rättegång där den amerikanska regeringen anklagade en grupp antikrigsaktivister för att ha bildat en konspiration för att kidnappa Henry Kissinger, vid tidpunkten president Nixons nationella säkerhetsrådgivare. Gruppen, kallad ”Harrisburg Seven”, bestod av sju religiösa antikrigsaktivister; sex katolska präster och nunnor samt en muslimsk akademiker och journalist. Under denna tid nådde motståndet mot Vietnamkriget sin kulmen och planerna lär ha uppmärksammats 1970 då en av gruppens medlemmar smugglade brev till en annan av dem som för stunden satt fängslad. De åtalade anklagades av den federala regeringen för sina planer att kidnappa Kissinger, såväl som för att plundra federala kontor och bomba ångtunnlar under regeringsbyggnader i Washington D.C. Rättegången tog fem veckor och slutade med att den tidigare justitiekanslern, Ramsey Clark, vilken företrädde de åtalade, valde att inte låta någon av de åtalade att vittna. Istället framhävdade han: ”Your Honor, the defendants shall always seek peace. They continue to proclaim their innocence. The defense rests.” Efter att ha överlagt under femtionio timmar utan att nå en dom, avsattes juryn och de tilltalade släpptes. De åtalade kunde därmed omedelbart återuppta sina antikrigsprotester.
Öyvind Fahlström var en av få svenskar som redan tidigt slog igenom på den amerikanska konstscenen och han utvecklade en enastående förmåga att sammanföra sitt svenska ursprung med det frispråkiga klimatet i USA. Han följde aktivt det politiska spelet och dess konsekvenser och blev genom sin konst en deltagande betraktare där en del av verken skapades som samtida kommentarer associerade med olika politiska händelser. Från mitten av sextiotalet kom spelstrukturen att spela en allt större roll för Fahlström och nu tillkommer flera av hans viktiga spelverk: ”Dominoes” (1965), ”Roulette” (1966), ”World Trade Monopoly” (1970), ”Pentagon Puzzle” (1970) och ”CIA Monopoly” (1971). Till detta sammanhang hör också ”Kidnapping Kissinger” från 1972. Kidnapping Kissinger består av en variabel spelplan i form av en karta över USA uppdelat i ett rutnät med totalt 260 tillhörande magneter. Majoriteten av magneterna utgör flyktväg, här finns också blå figurer och hjälmar, en polisbil, sju stycken röda figurer och en röd bil. I varje stat har Fahlström målat in bilder med förklarande texter i klassiskt Fahlströmskt manér, dessa belyser träffande olika sociala och politiska problem och motsättningar som präglade USA under början av 1970-talet. I konstverkets överkant finns en tydlig spelinstruktion och ett hjul att snurra. Röd börjar med att ställa sin bil vid START (Washington D.C.) där man i bilder och text kan följa hur: ”Co-conspirator, Harvard colleague of Kissinger, arranges a meeting … kidnapper (as ambulance attendant) knocks out Secret Service man with tranquilizer gun … K. (unconscious) disguised as old lady; kidnappers as beer-swilling rednecks … drive off in escape car with ”SPIRO ’76” bumber-stickers” med förhoppningen att vinna genom att nå ett av de två målen: Big Sur eller den sydvästra mexikanska gränsen. Blå vinner om den röda bilen nås eller flyktvägen korsas. ”Kidnapping Kissinger” presenterades för New York-publiken i april 1973 på det legendariska Sidney Janis Gallery i en separatutställning med nya verk av Fahlström.
Grunderna i spelstrukturen med dess regler, mobila pjäser och den nog så viktiga chansen, eller slumpen, attraherade Fahlströms innovativa sinne. Han uppmärksammar spelandet som strukturerar det verkliga livet och förenar i detta det personliga med det politiska. Vietnamkrigets påverkan och dess tragiska konsekvenser var drabbande på många sätt och dess känslomässiga konsekvenser blir till ett maktspel i vardagen. Fahlström följde naturligtvis rättegången mot de åtalade i ”Harrisburg Seven” och som en kommentar till detta tillkommer ”Kidnapping Kissinger”. Fahlström utförde också en teckning med ett collage som knyter an till verket, vilken även trycktes som screenprint 1974.
Med en osedvanlig förmåga att fånga det fundamentala i sin samtid och vrida och vända på samhällets ramar lämnar Öyvind Fahlström få oberörda. En mångsidig innovatör som under hela sitt liv hängav sig åt att undersöka politiska, ekonomiska och sociala sammanhang. Genom att under åren arbeta med en mängd olika tekniker och medier såsom poesi, teater, teckning, måleri, film, radio, grafik och installationer lyckades han ständigt utmana traditionella perspektiv genom en omisskännlig intelligens och inslag av humor och ironi. Under seklets mitt upplevde Fahlström en stor internationell uppmärksamhet genom kritikerrosade utställningar och uppträdanden i USA. Idag betraktar vi med beundran honom som en av våra internationellt mest betydelsefulla svenska efterkrigskonstnärer. Hans berättande bildvärld är en spegling av vår samtid men även en fängslande öppen dialog mellan det politiska spelet och enskilda individers makt i samhället. Ett fulländat konstnärligt uttryck som aldrig upphör att förvåna, utmana och briljera, med hela världen som sin spelplan. ■