Logga in

Alf Wallander (1862‑1914)

Praktvas


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 12 – 14 november 2024


Nr 124 Alf Wallander (1862‑1914). Praktvas. Jugend. APZ-modell. Rörstrand omkring 1910. Märkt i grönt två gånger med tre kronor och Rörstrand samt inpressat APZ S2, signerad i dekoren A. WALLANDER. Dekor i relief av tre fullt modellerade svanar med halsar som utformar vasens tre hänklar. Lågbränt porslin med underglasyrbemålning i marinblått, svart och brungrönt. H 39,5 cm.

Modellen introducerad i april 1903 enligt Rörstrands modellböcker.

Utrop

60.000 – 80.000 SEK
€ 5.300 – 7.000

Proveniens

Hans & Frank Schmidts samling.

Utställd

Paris, ”Exposition Universelle”, en variant av modellen utställd, 1900.
Stockholm, ”Allmänna svenska utställningen för konsthandtverk och konstindustri”, sannolikt samma exemplar utställt som i Paris 1900, 1909.

Litteratur

Utställningsbroschyr för Exposition Universelle i Paris: Rörstrand 1900, 1900, en variant av modellen avbildad s. 9.
Kunstgewerbeblatt nr 12: Die erwerbungen: Die Kunsttöpferei auf der Pariser Weltausstellung, 1900, en variant av modellen avbildad.
Dr Georg Lehnert, Das Porzellan, 1902, en variant av modellen avbildad fig. 214 och benämnd “Roerstrand. Vase Schwäne”.
The Wanamaker Galleries, New-York Daily Tribune: An Enchanting Exhibit of Art Objects, 24/11 1908, modellen saluförd s. 4.
Prins Eugens Waldemarsudde, Jugendporslin från Rörstrand – En amerikansk privatsamling (utställningskatalog), 1998, jämför avbildad vas bild 49.
Bengt Nyström, Rörstrand – Art Nouveau Porcelain from Sweden – The White Gold of the North (Jugendstil-Porzellan aus Schweden – Das weiße Gold des Nordens) – Collection Hans Schmidts, 2011, auktionens vas avbildad s. 98 & 99, kat. nr 16.


I takt med 1800-talets ökande industrialisering anordnades ett stort antal världsutställningar tätt inpå varandra. Utställningarna blev ett internationellt skyltfönster för det bästa inom konst och konstindustri. Den första utställningen ägde rum i London 1851, och vid Exposition Universelle i Paris 1900 hade traditionen nått sin höjdpunkt. I den svenska paviljongen på utställningen stod montrarna för de konkurrerande fabrikerna Rörstrand och Gustavsberg vägg i vägg. Det var en “kamp om kronan” som aldrig förr; Alf Wallander för Rörstrand mot Gunnar G:son Wennerberg för Gustavsberg. Författaren Johan Nordling skrev om utställningen:

“Rörstrands rikhaltiga samling af alla slags konst- och dekorationskärl i äkta porslin ter sig helt enkelt magnifikt emot sin fond af gråblå sammet, och de talrika inköp, som museer och enskilda dagligen verkställa, bevisa till fullo, att de förstå att uppskatta såväl den konstnärliga smaken i teckning och modellering som det fulländade tekniska utförandet. Ej mindre framgång röner Gustafsbergs utställning i afdelningen näst invid – denna ordnad mot en bakgrund i rödt – och de ytterst effektfulla och moderna fajanserna i grönt och i blått af Gunnar Wennerberg ha i synnerhet en strykande åtgång” (Idun: Svensk konstslöjd och konstindustri: Bref Från Paris, 1900, s. 366).

Modellen utställd i Rörstrands monter på Konstindustriutställningen i Stockholm 1909. Bild: Okänd / Nordiska museet, restaurerad av M. Dimdal (beskuren).
Modellen utställd i Rörstrands monter på Konstindustriutställningen i Stockholm 1909. Bild: Okänd / Nordiska museet, restaurerad av M. Dimdal (beskuren).

Rörstrand presenterade innovationer och praktpjäser. Bland höjdpunkterna var en version av auktionens vas, i ljusare färgställning och modellerad av Waldemar Lindström efter en ritning av Alf Wallander. Troligen var det samma exemplar som också ställdes ut i Stockholm 1909. Alf Wallander hämtade gärna motiv och inspiration från de nordiska ländernas flora och fauna. Vasen exemplifierar detta med tre kraftfullt modellerade svanar som sträcker ut sina vingpar i samklang och omfamnar en urnformad kropp. Med utsträckta halsar utformar de vasens hänklar.

Själva modellen tecknades upp i Rörstrands modellböcker först 1903, vilket tyder på att det tillverkades en gjutform utifrån utställningsexemplaret, ur vilken auktionens vas vore gjuten. Den aktuella vasen är tillverkad i lågbränt porslin (S2-massa) som introducerades i Rörstrands tillverkning först ett antal år in på 1900-talet. Gjutformen användes sparsamt och produktionen av dessa praktvaser blev mycket småskalig.

Under Världsutställningen i S:t Louis 1904, där Rörstrand erhöll guldmedalj, exponerades den amerikanska publiken för nordiskt konsthantverk. Ett av de första varuhusen i USA, Wanamaker’s i Philadelphia, var tidiga med att ställa ut porslin från Rörstrand. I New-York Daily Tribune annonserades en utställning konstkeramik, där den aktuella modellen finns omnämnd: “[…] From one of the oldest potteries in the world; representing graceful swans in action wonderfully modeled by hand, the feathers being thumb modeled in clear relief with extreme delicacy and adherence to nature. The necks of the birds form three handles. […]” (An Enchanting Exhibit of Art Objects, 24 november 1908, s. 4).

Auktionens vas, glaserad i en blank marinblå glasyr i kontrast mot de vita svanarna, är ett utmärkande exemplar. Föreliggande auktion erbjuder ett tillfälle att förvärva ett av Alf Wallanders absoluta nyckelverk.    


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Olof Neppelberg

Assistent

Kinesiskt porslin och asiatiskt konsthantverk
Tel: 0720-70 51 24
neppelberg@uppsalaauktion.se

Erik Ingare

Intendent

Hemvärdering
Tel: 0720-70 67 89
ingare@uppsalaauktion.se

Mer information