Modern & Samtida konst
+ Design & Klockor
Till katalogen »
Konstverk som säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 12 – 14 november 2024
När LG Lundberg debuterade på 1960-talet var det med ett måleri som hämtade sitt uttryck i massmedia, i reklamen och i populärkulturen. Influerad av popkonstens tidsanda utvecklade han ett konstnärskap som har präglats av ett utforskande av olika motivvärldar som han därefter har kunnat vidareutveckla och laborera med under långa perioder. Lundberg är autodidakt och inledde sin karriär i reklambranschen vilket visade sig bli en perfekt grogrund för de nya konstuttrycken. 1960-talet följdes av 70-talets vardagliga detaljer, av en sjukhusskärms psykologiska laddning och så fördjupningen i stängsel. Mer sentida är skildringarna från Stockholms skärgård hos denne nog så fascinerande konstnär.
Presenterade i auktionen är två viktiga tidiga verk av LG Lundberg, utförda året 1967. Dels är det självporträttet där konstnären möter betraktaren framifrån med en suggestiv blick och samtidigt snett bakifrån, från sidan, i en effektfull skuggverkan. Den sparsamt återhållna färgskalan i olika grå och svarta toner bryts av en röd färgaccent konstnären håller i sin hand. Med ett närmast hyperrealistiskt manér gestaltar han sig själv och blir lika mycket en porträtterad som en betraktare själv. Den stora målningen ”Några på baren” är också den en samtidsskildring, ett motiv från Operabaren som innehåller realistiska porträtt av vännerna Janne Halldoff, Inger Taube, Christer Gumelius och Loka Enmark. Målningens collageartade uppbyggnad består också av ett positivt och ett negativt tecken för Slas keps, en infälld bild av en uppvikt jordglob, en svartvit bild från ett hörn av restaurangen vilken placerar oss på rätt plats samt olika ribbor av blågula band. ”Några på baren” visar en del av konstnärens stockholmska sammanhang där hög igenkänningsfaktor präglar den spirituella dynamiken. Vänd från de övriga porträtterade sitter en man med ryggen mot betraktaren. Det är konstnären själv som iklär sig rollen som tyst betraktare som samtidigt distanserar sig själv från motivet och målningens betraktare.
Beate Sydhoff skrev i sin recension i Svenska Dagbladet: ”Lars-Gösta Lundberg är också en slags Pop-kille och i sina målningar frambär han tributer till de stora föregångsmännen i väster (Jims slipsar, Jaspers boll och Bobs suddiga uttryck) men anknyter också till den dekorativa stilen på kontinenten. Hans måleri är delvis ett ode till Operabarsgenerationen och blandar realistiska porträttstudier med dekorativa fält till kompositioner som många gånger intresserar genom sin klarhet och renhet. Alldeles särskilt framträder hans collages där han visar sin styrka i att skapa intensiva och samtidigt klara kompositioner. Där finns både ett spännande och ett antydande drag och samtidigt en finess, som gör dem till utställningens tyngdpunkt och kärna.” ■