Modern & Samtida konst
+ Design & Klockor
Till katalogen »
Konstverk som säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 12 – 14 november 2024
I en stark svensk illustrationstradition följer Ilon Wikland i fotspåren av giganter som John Bauer, Elsa Beskow och Jenny Nyström. Alla har de levandegjort våra mest älskade sagor och deras bilder kommer för alltid att finnas inom oss, alltsedan vi under barndomens sagostunder stiftat bekantskap med karaktärer som förverkligats av dessa skickliga konstnärers fantasi och säkra bildspråk. Flera generationer av barn och vuxna har genom Ilon Wiklands bilder fått lära känna några av våra mest älskade personligheter inom sagans värld. Det långa samarbetet med Astrid Lindgren har bland annat gett oss Barnen i Bullerbyn, Madicken, Ronja Rövardotter, Lotta på Bråkmakargatan, Bröderna Lejonhjärta och Karlsson på taket. Idag betraktar vi med beundran Ilon Wikland som en av våra mest älskade barnboksillustratörer som fångar barndomens och fantasins kraft med klara färger i det sanna barnasinnets lekfulla stil.
Till Sverige kom Ilon Wikland som fjortonårig flykting under andra världskriget från Estland 1944. Redan tidigt visade hon en talang för tecknandet och hon utbildade sig på Akke Kumliens bok- och reklamskola, Konstfack och Signe Barths målarskola. Året 1953 kom att förändra mycket för den då 23 åriga Ilon. Hennes första dotter föds och Ilon stannar hemma när maken som var marinofficer sändes iväg till havs under en längre period. I plånboken är det skralt och Ilon inser att hon måste försöka hitta ett arbete och beger sig därför till Rabén & Sjögren där hon för första gången träffar Astrid Lindgren, ett möte som hon själv beskrivit ”blev avgörande i mitt liv”. Astrid, som vid tiden redan var en uppskattad författare, hade precis skrivit färdigt Mio, min Mio och sökte efter någon som kunde ”rita sagor”, i förordet till Ilons stora utställning på Millesgården 1986-87 beskriver Astrid Lindgren: ”Så jag bad dig gå hem och göra några provteckningar. Det räckte. Jag insåg genast att jag hittat vad jag sökte – någon som kunde illustrera sagor så att det såg sagoaktigt ut. Sen har du ritat till de flesta av mina böcker och har hela tiden utvecklats och blivit bättre och bättre på det mest otroliga vis.”
Resten är, som man säger, historia. Samarbetet mellan Astrid Lindgren och Ilon Wikland resulterade i en sagoskatt som spridits över hela världen. Att dyka in i Ilon Wiklands fantasifulla bildvärldar för oss på resor genom sagornas världar men samtidigt har de också en tydlig förankring i den riktiga världen. Och det var just för det egna barnet inom sig som såväl Ilon ritade som Astrid skrev. Sin inspiration fann Ilon ofta hos verkliga personer, som den egna familjen med fyra döttrar vilka gjorde att hon ständigt var omgiven av lekande barn som interagerade och visade känslor som hon själv influerades av i sitt skapande. Ilons bilder präglas av en detaljrikedom och uttrycksfullhet i karaktärernas minspel och kroppsspråk som på ett förbluffande sätt träffar oss rakt i hjärtat. Likaså lade hon alltid stor vikt vid utformningen av de miljöer och byggnader som sagorna utspelades i, vilka noggrant bearbetades fram efter idoga efterforskningar och skisser. Mest välkända är kanske Ilons illustrationer till Astrids böcker men utöver detta har hon även levandegjort många andra böcker genom olika illustrationsuppdrag för andra författare och tidskrifter. Med perfektionistens ambition, säkra öga och känsliga hand har Ilon med en självklarhet målat sig in som en av de klarast lysande stjärnorna i vår svenska sagoskatt, som Astrid Lindgren avslutar sin text i Millesgårdens katalog:
”Det enda jag säkert vet och inser, det är hur mycket jag har dej att tacka för, hur mycket du har betytt för mina böcker, därför att du med dina bilder har hjälpt dem att nå sin läsekrets. Många barn kommer i hela sitt liv att minnas bilder som du har skapat. De kommer att vara en oförgätlig del av deras barndom. Jag tackar dej för det av hela mitt hjärta.” ■