Modern & Samtida konst
+ Design & Klockor
Till katalogen »
Smycken som säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 14 – 16 maj 2024
Sigurd Persson var son till silversmeden Frithiof Persson (1881–1961) och spenderade största delen av sin barndom i verkstaden i Helsingborg. Hans yrkesbana var självklar redan då och genom studier i både Sverige och Tyskland skulle han bli en av efterkrigstidens främsta formgivare.
1961 deltog Sigurd Persson i den stora utställningen för moderna smycken på Goldsmiths’ Hall i London. Över 300 konstnärer var representerade med smycken som sträckte sig från 1890 till 1960. Sigurd blev framför allt imponerad av René Laliques stora kollektion från Gulbenkianmuseet i Lissabon. I ljuset av Laliques starka uttryck och fantasifullhet i kombination med fascinerande materialsammansättning framstod 1950-talets smycken som ganska hårda med en saknad av både själ och feststämning. Sigurd Persson började nu sin tematiska process med sitt nästa projekt. 1959 fick Sigurd uppdraget att formge Nordiska Kompaniets nästa stora smyckekollektion. NK skulle stå för materialet; guld, silver och stenar. Det generösa erbjudandet gjorde att Sigurd Persson bestämde sig för att fokusera på endast en smyckekategori. Han gjorde enkla blyertssketcher på smörpapper och fördelade arbetet mellan sin egen ateljé, Ateljé Stigbert och Toivo Hongistos. Resultatet blev 77 ringar som utställningen också döptes till.
Kollektionen lanserades 1960 på NK och ansågs radikal både av press och kunder. Ringarna delades upp i fyra olika kategorier; silver med guldinslag i nya djärva former, rökkvartsen som slipades i nya former, guld med afrikanska turmaliner och slutligen ringar med diamanter där diamanterna infattades på ett nytt sätt. Det var diamanterna som väckte mest uppmärksamhet – vilken fräckhet att använda det dyrbara materialet på ett sådant okonventionellt sätt! Diamanterna var infattade i tunna rader, spiralband och ihopsatta i genombrutna koner. Sigurd Persson chockade inte bara den svenska publiken utan med ”77 ringar” nådde han även en internationell publik som både häpnade och fascinerades av Sigurds banbrytande design. 1961 ställde Liberty’s på Regent Street i London ut delar av kollektionen och Sunday Times presenterade smyckena som ”Space Age Jewels”.
”77 ringar” blev en kommersiell succé för Nordiska Kompaniet och Sigurd Perssons stora genombrott som smyckedesigner. Succén var så stor att NK gav Sigurd i uppdrag att göra ytterligare en kollektion. Våren 1963 lanserade NK ”7×7 armringar”. Kollektionen beskrevs som en hyllning till starka kvinnor där smyckena skulle bäras upp av deras unika personlighet. Året därpå följde han upp med kategorin örhängen och 1965 kom den sista kollektionen som fokuserade på halsband. Efter sina fyra kollektioner befäste sig Sigurd Persson som en pionjär inom smyckekonsten och som en av dess främsta formgivare. ■